نشست علمی «جایگاه تبلیغ در واقعه عاشورا»

نشست علمی با عنوان «جایگاه تبلیغ در واقعه عاشورا» در مدرسه علمیه رسالت ولایت کابل، از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید و طلاب با کارشناسی آقای محمدظفر جعفری برگزار گردید.

این نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای جعفری درباره اهمیت جایگاه تبلیغ در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اظهار داشت: امروزه کشورهای غربی برای تغییر ذهنیت مردم، بزرگ‌ترین هزینه‌ها را صرف تبلیغ و القای دیدگاه‌های مورد نظر خود می‌کنند.

وی با ذکر نمونه‌ای از وضعیت تحصیل زنان در افغانستان توضیح داد: برخی افراد، به دلیل ذهنیت تحریف‌شده‌ای که حاصل تبلیغات منفی است، از حضور زنان در مراکز آموزشی و تحصیلی هراس دارند. در مقابل، گروهی دیگر، چه در داخل کشور و چه در خارج، از عدم حضور زنان در این مراکز نگران و وحشت‌زده می‌شوند. این دو رویکرد کاملاً متناقض به نظر می‌رسد، اما هر دو ریشه در تبلیغاتی دارند که منجر به تغییر ذهنیت افراد شده است.

آقای جعفری تأکید کرد: قدرت تبلیغ در تغییر ذهنیت‌ها به‌مراتب مؤثرتر، کاراتر و گاه خطرناک‌تر از اسلحه و مبارزه نظامی است.

وی در ادامه با اشاره به واقعه عاشورا گفت: در آن حادثه عظیم نیز تبلیغ جایگاه ویژه‌ای داشت؛ زیرا اگر این ابزار به‌کار گرفته نمی‌شد، حکومت وقت می‌توانست پس از پایان واقعه، امام حسین(علیه السلام) و یارانش را به‌عنوان بلواگران علیه حکومت اسلامی معرفی کرده و ماجرا را مختومه اعلام کند. اما تبلیغ روشنگرانه حضرت زینب(علیها السلام) و امام سجاد(علیه السلام)، پرده از چهره واقعی حکومت برداشت و حقیقت را آشکار کرد. تداوم همین مسیر تبلیغی توسط مبلغین عاشورا سبب شده است که امروز شعائر حسینی زنده بماند و یزیدیان تاریخ به بدی یاد شوند.