این کتاب در ۴ بخش و ۱۶ فصل تدوین شده و منبعی جامع و کلیدی در زمینه دانش و مهارت های ساخت، اجرا، نمره گذاری، تصحیح، تحلیل، روایی و پایایی آزمون های پیشرفت تحصیلی می باشد که موضوعات مختلفی را در خود جای داده است.
از جمله این موضوعات می توان به بخش اول: مفاهیم و طبقه بندی انواع آزمون ها و اهداف یادگیری، شامل: فصل اول؛ اهمیت و ضرورت ارزشیابی آموزشی و شناسه مفاهیم، فصل دوم؛ دسته بندی انواع آزمون ها و فصل سوم؛ طبقه بندی هدف های آموزشی، بخش دوم، آزمون های حوزه شناختی، شامل: فصل چهارم؛ آزمون صحیح و غلط، فصل پنجم؛ آزمون جورکردنی، فصل ششم؛ آزمون های چندگزینه ای، فصل هفتم؛ آزمون کوته پاسخ و فصل هشتم؛ آزمون های تشریحی، بخش سوم، آزمون های حوزه غیر شناختی، شامل: فصل نهم؛ آزمون عمل کردی، فصل دهم؛ آزمون های کارپوشه، فصل یازدهم؛ آزمون مشاهده ای، فصل دوازدهم؛ آزمون های رفتاری و فصل سیزدهم؛ آزمون های عاطفی و بخش چهارم، تحلیل، روایی و پایایی آزمون، شامل: فصل چهاردهم؛ اجرا، نمره گذاری و تحلیل آزمون، فصل پازندهم؛ روایی آزمون ها و فصل شانزدهم؛ پایایی آزمون اشاره نمود.
متقاضیان در کشور افغانستان میتوانند این کتاب را از فروشگاه کتاب دانشگاه بینالمللی المصطفی- افغانستان، واقع در کابل، دهبوری، چهارراهی شهید، تهیه کنند.
Δ