نشست علمی «نگرانی های پیامبر(ص) نسبت به آینده امت اسلامی»

نشست علمی تحت عنوان« نگرانی های پیامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت به آینده امت اسلامی» در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) ولایت غزنی، از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.

در این نشست علمی خانم شکوفه رضایی، خانم کبرا جوادی و خانم کوثر واعظ زاده کارشناسان و خانم هاجر عظیمی دبیر علمی بودند.

نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس کوثر واعظ‌زاده پیرامون نگرانی های پیامبر اسلام نسبت به آینده امت در بُعد اخلاقی توضیح داده و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیامبر(صلی الله علیه و آله)، غوطه‌ور شدن امت در فساد اخلاقی بود. فساد اخلاقی نه تنها بر روح و روان افراد اثر منفی می‌گذارد، بلکه سبب بروز بیماری‌ها و مشکلات اجتماعی نیز می‌شود. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نگران جامعه‌ای بود که در آن صداقت بمیرد و دروغ، نفاق و ریا جایگزین حقیقت و صداقت گردد.

در ادامه خانم کبرا جوادی درباره نگرانی‌های پیامبر در بُعد اجتماعی سخن گفت و تأکید کرد: پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله به عنوان رهبر دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی پس از رحلت خویش نگران سرنوشت امت بود. در بُعد اجتماعی، نگرانی‌های ایشان شامل مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام، گسترش هواپرستی، توجه افراطی به مال و ثروت، رفاه‌زدگی و عشق به دنیا می‌شد. این عوامل می‌توانست جامعه اسلامی را از اهداف متعالی پیامبر دور سازد و انسجام امت را خدشه‌دار نماید.

در پایان خانم شکوفه رضایی با رویکرد روانشناختی به نگرانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره آینده رهبری امت پرداخت و گفت: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با شناخت عمیق روانی و اجتماعی، نگران بودند که پس از رحلتشان، حق مشروع امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام غصب شده و ایشان را از عرصه سیاسی کنار بزنند. حادثه غدیر خم اعلام رسمی جانشینی امام علی علیه‌السلام بود، اما پیامبر از مقاومت‌های جاهلانه و تعصبات قومی بیم داشتند. تاریخ نیز نشان داد که این پیش‌بینی پیامبر درست بود؛ چرا که امام علی علیه‌السلام ۲۵ سال از حق مسلم خلافت محروم شد.

خانم رضایی افزود: این موضوع از منظر روانشناسی نشان‌دهنده پیچیدگی‌های انتقال قدرت در جوامع بشری است و صبر و تاب‌آوری امام علی علیه‌السلام الگویی بارز از پایداری روانی در برابر ظلم و محرومیت به شمار می‌رود.