جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

دکتر سید عبدالقیوم سجادی رییس دانشگاه خاتم النبیین و نماینده سابق پارلمان افغانستان در مراسم بزرگداشت چهل وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه درمجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار گردید ابراز داشت: " نتیجه انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (قدس سره)، حاکمیت بندگان صالح الهی و پابرهنگان بر مستبدان و زورمندان بود".

آقای دکتر سجادی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ابتدا شخصیت امام خمینی(قدس سره) را ممتاز از بقیه اسلاف صالح آن دانسته، اظهار داشت: امام خمینی(قدس سره) برخلاف بعضی از بزرگان که شریعت را در بعد تئوری آن فراگرفته بودند، اما او نه تنها در بعد تئوری بلکه مهمتر از آن در بعد عملی نیز مفاهیم شریعت را پیاده نمودند و دین را از حصر منابر و مساجد به جامعه و از حاشیه به متن آورد و بر دو تفکر سکولاریستی و لیبرالیستی غرب و تفکر لائیکی و مارکسیستی شرق مهر باطل کوبید و نظام بین الملل و بلوک بندی شرق و غرب را به چالش کشید و راه سومی را جلوی پای تمام ملت های ، آزادی خواه عالم گذاشت.

وی تأثیرات مهم انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(قدس سره) را در نظام بین الملل در دو بعدی تئوری و عملی ارزبابی کرد و گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، جهان به دو تفکر لیبرالیستی و سوسیالیستی تقسیم شده بود اما امام خمینی (قدس سره) گفتمان اسلامی سیاسی را بعنوان گفتمان سوم بصورت جدی وارد نظام بین المللی نمودند و این دو تفکر را به چالش کشید و یک تحول بزرگ فکری ایجاد نمود. از این زمان است که مفاهیمی چون عدالت، آزادی، صلح، حمایت از محرومان وارد گفتمان و ادبیات روابط و نظام بین الملل شد و هم چنین مفاهیم چون امت اسلامی وارد ادبیات گفتمان اسلامی و جامعه اسلامی شد. تأثیر انقلاب اسلامی چنان عمیق بود که اندیشمندان غربی مانند آقای ساموئل هانتینگتون استاد دانشگاه هاروارد آمریکا در مقاله ی خود، برخورد و تقابل تمدن ها را مطرح نمود و به این باورمندی رسید که با پایان نظام دو قطبی تنها رقیب تمدن غربی، گفتمان اسلام گرایی و تمدن اسلامی خواهد بود. از اینجا بود که بحث اسلام ستیزی و اسلام هراسی در دستور کار سیاستمداران غربی قرار گرفت.

دکتر سجادی بعد عملی تأثیرات انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی(قدس سره) را در نظام بین الملل در سه سطح ماهوی و عرصه تعامل دولت ها، بازیگران و قواعد بازی بررسی کرد و اظهار داشت: در عرصه ماهیت و تعامل دولت ها، تفکر گرگ صفتانه و قانون جنگل و جبرگرایانه و هابزگونه و نظام ضداخلاقی در عرصه بین المللی حاکم بود که گفتمان امام (قدس سره) چنین نظامی را به یک نظام ارزشی، اخلاقی و انسانی تغییر داد و انسان را بعنوان یک موجود عقلانی و اخلاق مدار و شیفته خوبیها معرفی کرد نه دارای ذات شرور و ماهیت گرگ گونه. بعد دوم عملی، تغییر در بازیگران نظام بین الملل بود؛ قبل از انقلاب اسلامی بازیگران بین المللی قدرت های بزرگی بودند که برای حفظ سلطه و هژمونی خود به تاراج دولت های دیگر می پرداختند اما گفتمان امام خمینی این هژمونی را درهم شکست و بازیگران جدیدی را وارد صحنه کنشگری کرد. ظهور و گسترش جنبش های آزادی بخش در جای جای عالم گواه این مطلب است. سومین بعد، تغییر در قاعده بازی بود. قبل از طلوع آفتاب خمینی کبیر قاعده بازی، قاعده تقسیم قدرت و برد یکسویه دارندگان قدرت و باخت دولت های مستضعف و دربندکشیده شده بود. اما گفتمان انقلاب اسلامی این مقوله را متحول و دگرگون ساخت که در نتیجه عصبانیت نظام سلطه را در پی داشت؛ که البته باید هم عصبانی میشدند. این مقوله ارزشمندترین میراث انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره) هست برای همه ملل آزاده دنیا و امت اسلامی.

در ادامه، سخنران جلسه ضمن دعا برای روح بلند امام امت و سلامتی همه خدمتگذاران مکتب اسلام بخصوص مقام معظم رهبری «دامت برکاته»، پیرامون وظایف دوست داران انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی(قدس سره) هم مطالبی را تذکر داد و فرمود: “مهمترین وظیفه همه ما باتوجه به تمام تلاش دشمن برای توطئه و بدنام¬سازی اسلام عزیز، تلاش در جهت اعتباربخشی، اقناع دهی گفتمان انقلاب اسلامی و صد البته آگاهی دهی از نقشه های شوم دشمن و تلاش آنان برای مخدوش کردن چهره این گفتمان است، بایستی همه آگاهانه و متحدانه در مسیر حرکت کنیم.