حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل:

رسالت طلاب فهم، تبیین و اقامه دین در سطح جهانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی‌فاضل، رئیس این نمایندگی، در نشستی با حضور مدیران، کارکنان و طلاب مدرسه خواهران نمایندگی المصطفی گلستان، بر رسالت جهانی طلاب در عرصه فهم، تبیین و اقامه دین تأکید کرد.

این نشست که در حاشیه بازدید از مجتمع آموزش عالی خواهران ریحانه المصطفی برگزار شد، رئیس نمایندگی خراسان با اشاره به هدف کلان جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: «ما باید نسبت به رسالت جامعه المصطفی اشراف کامل داشته و در مسیر اقامه دین در سطح جهانی حرکت کنیم. هدف این نهاد، ادامه مسیر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در راستای اقامه دین در سراسر جهان است.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(قدس سره) توانست اسلام ناب را در قالب نظامی نوین احیا کند و امروز اندیشمندان جهان، چه شیعه و چه اهل سنت، به بازتعریف اسلام در پرتو این نظام معتقدند.»

رئیس نمایندگی خراسان با اشاره به آیه “قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ :(ای پیغمبر) بگو: ای اهل کتاب، شما ارزشی ندارید تا آنکه به دستور تورات و انجیل و قرآنی که به شما از جانب خدا فرستاده شده قیام کنید. …” یعنی ای اهل کتاب اگر اقامه دین در سطح جامعه نکرده باشید شما در هیچ طریقی استوار نیستید و هیچ کاری انجام ندادید. آن چیزی که مهم است، اقامه دین است.

رئیس جامعه المصطفی نماینگی خراسان تصریح کرد: ما با یک سؤال مهم مواجه می‌شویم که “چرا باید دین را اقامه کرد؟” دین برنامه زندگی است، سبک زندگی کردن است. هر کسی در این عالم یک برنامه‌ای را برای زندگی خودش مطرح می‌کند، دنبال می‌کند و برنامه‌ریزی می‌کند.
ایشان در ادامه افزود: این برنامه زندگی که دین به ما ارائه می دهد سه بخش دارد:

۱. اعتقادات و بینش‌ها: مسئله‌ای به نام ایمان در دین مطرح است. ما باید ایمان داشته باشیم، یعنی باید به مقوله‌هایی که اعتقادات و بینش‌های ما را تشکیل می‌دهند باور داشته باشیم. انسانی که فاقد بینش باشد، انسانی که دارای اعتقاد نباشد، عملاً برنامه‌ای برای زندگی نخواهد داشت. نکته مهم این است که ویژگی ایمان چیست . ایمان ما باید تعهدآور باشد. اگر ایمان تعهدآور نباشد، اگر مسئولیت‌زا برای ما نباشد، این ایمان ماده مخدر است و هیچ فرقی با مواد مخدر ندارد. اگر ایمان انسان او را در مقابل ظلم و ستم قرار ندهد، اگر ایمان انسان او را به عدل وا ندارد، این ایمان، ایمان نیست. ایمان به توحید یعنی چه؟ صرف گفتن “لا اله الا الله” کفایت می‌کند؟ اینکه خدای متعال یکی است و دو نیست، آیا همین کفایت می‌کند؟ این مقوله ذهنی هیچ خاصیتی در مرتبه عمل ندارد. ایمان باید مسئولیت‌آور باشد، ایمان باید تعهدآور باشد. اگر تعهدی در ما ایجاد نکرد، ما مؤمن نیستیم. اگر می‌خواهیم ایمانمان را در کفه ترازوی خدای متعال قرار دهیم، ببینیم چقدر به مسئولیت‌هایی که این ایمان برای ما ایجاد می‌کند عمل کرده‌ایم. توحید می‌گوید در مقابل خدای متعال سر خم کن و غیر از او را نپرست و غیر از او را اطاعت نکن. هر کس در این عالم معتقد به قانونی باشد که غیر از قانونی است که خدای متعال وضع کرده، قاعدتاً او گرفتار عدم ایمان و عدم مسئولیت‌پذیری است. امروز شما باید عالم را نگاه کنید؛ خیلی از ما “لا اله الا الله” گفتیم، اما در همان “لا اله” باقی ماندیم. خیلی از ما مؤمن هستیم، ایمان آوردیم به اینکه خدای متعال یکی است، اما در برابر قدرت‌هایی که باید بایستیم و مسئولیت خودمان را در برابر خدای متعال اجرا کنیم، هیچ وقت نایستادیم و ایستادگی نکردیم. ایمان به نبوت پیامبر اکرم(ص) یعنی ایمان داشته باش به اینکه انسان برانگیخته شده است برای یک کار مهم.

طلاب، در حکم پیامبری برای جامعه خود هستند که باید کار پیامبری کنند و مسئولند برای اینکه جامعه خود را به سمت و سویی که خدای متعال برنامه زندگی آن را تنظیم کرده است هدایت کنند. مسئله مهم این است که ایمان مسئولیت می‌آورد. اگر به مسئولیت‌هایمان عمل نکردیم، گرفتار بی‌عملی خواهیم شد.

۲. گرایش‌ها: علاوه بر اینکه ما یک سری اعتقادات و بینش‌هایی داریم، یک سری گرایش‌هایی هم در انسان ایجاد می‌شود. این گرایش‌ها خیلی مهم هستند. خدای متعال در آیات اولیه سوره مبارکه زمر، این گرایش‌ها را مطرح می‌کند: “أَلا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ”. اخلاص در اعتقاد به خدای متعال تنها گرایشی است که در تمام روایات شیعه و اهل سنت و در آیات قرآن کریم بارها به آن تأکید شده است. این بینش شما نیاز به یک اخلاصی دارد تا منجر به عمل شود. ما باید خود را به خدای متعال گره بزنیم تا وصل به بی‌نهایت شویم و در این صورت در کل تاریخ امتداد خواهیم داشت.

وی افزود: دو چیز نیاز به اخلاص دارد: اولا اخلاص در دین، دوم اخلاص در دینداری‌. یکی اینکه شما دینتان را خالص بگیرید، از کسی بگیرید که دین را درست فهمیده است، از منشأ اصلی‌اش بگیرید، از قرآن کریم، از پیامبر اکرم بگیرید. و دوم اینکه در دینداری‌تان هم مخلص باشید. این اخلاص کار سختی است. اینکه برای خدا دین‌دار باشید، اینکه به خاطر خدا کاری را انجام بدهید، این مقوله، مقوله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

۳. عمل: نکته مهم در حوزه سوم یعنی عمل به دین است. عمل به دین برای انسان در حوزه بینش، مسئولیت ایجاد می‌کند، در حوزه گرایش، اخلاص ایجاد می‌کند و در حوزه عمل، عمل همه‌جانبه ایجاد می‌کند. دین از من و شما، “عمل صالح” خواسته است. عمل صالح هم یعنی عملی که یک خلاء را در اجتماع از بین می‌برد. اما عمل صالح کفایت نمی‌کند. عمل صالح باید همه‌جانبه باشد. عمل صالح در قرآن کریم یک قیدی خورده است: “عمل صالح احسن”. خدای متعال از من و شما عمل صالح احسن خواسته است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل تاکید کرد: دین به‌عنوان برنامه زندگی انسان از او در حوزه بینش مسئولیت و تعهد؛ در حوزه گرایش اخلاص؛ و در حوزه عمل، عملی که در جامعه خلاء را از بین ببرد، یعنی “عمل صالح احسن” را خواسته است.

رئیس جامعه المصطفی نمایندگی خراسان با اشاره به آیه چهل و یک سوره مبارکه نحل” وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ” گفت: طبق تفاسیر مفسرین شیعه و اهل سنت این حسنه که در آیه شریفه آمده، ساخت جامعه اسلامی است. خدای متعال بالاترین حسنه را ساخت مجتمع اسلامی و ساخت جامعه اسلامی می‌داند. یعنی برنامه خدای متعال برای زندگی یک خروجی دارد: “ساخت جامعه اسلامی”. همان چیزی که نتیجه اقامه دین است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی فاضل اظهار داشت: نتیجه این مباحثی که مطرح شد این است که وظیفه طلاب و وظیفه کسانی که در کسوت طلبگی و زیر نام المصطفی قرار گرفته‌اند، “کار پیامبری کردن” است. پیامبر بزرگوار(ص) سه کار انجام دادند: یک دین را ابلاغ کردند، دو دین را فهماندند، و سه دین را اقامه کردند. اقامه دین یعنی آن زمانی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مدینه جامعه اسلامی ساخت، اگر جامعه اسلامی نداشته باشیم، نمی توانیم تبلیغ را به صورت کامل انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: درد امروز جهان اسلام یک مسئله است و آن “عدم جبهه واحد در برابر کفار و مشرکینی که برنامه زندگی غیر از برنامه‌ای که خدای متعال برای ما ارائه کرده است، ارائه می کنند.” بی‌عملی ما در حوزه مواجهه با این برنامه امروز رسیده به کشتار کودکان و زنان مظلوم در منطقه فلسطین، در غزه، در لبنان. شیعه و سنی هم نمی‌شناسد، غیرشیعه و سنی هم نمی‌شناسد، انسان نمی‌شناسد. دشمن انسانیت است. کار پیامبری کردن می‌خواهد، عمل همه‌جانبه می‌خواهد، عمل احسن می‌خواهد، اقامه دین می‌خواهد، تشکیل جبهه واحد می خواهد. در این جبهه کسانی حضور دارند که به نفی اله‌هایی غیر از خدای متعال معتقد باشند. اگر کسی مقابل اسرائیل و ایالات متحده آمریکا که برنامه‌ای غیر از برنامه خدا برای زندگی بشریت تنظیم کرده‌اند، نایستد و آن ها را نفی نکند، او مشرک است. قطعاً در عمل گرفتار شرک و گرفتار بی‌عملی شده است، حال چه شیعه باشد یا اهل سنت، فرقی نمی‌کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حتی با یهودی جبهه واحد تشکیل دادند، ما با مسلمان نمی‌توانیم جبهه واحد تشکیل دهیم؟ “قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ… “آیه ۶۴ آل عمران

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: هدف شما اقامه و تبیین دین در اجتماع است. این مهم، همان کار پیامبر است. کار پیامبر اکرم ابتدا ابلاغ بود، اولین کاری که پیامبر اکرم انجام دادند. اما با صحابه تا جایی پیش رفتند که مجتمع اسلامی در مدینه حاکم شد و احدی از دشمنان پیامبر جرئت این را نداشت که به مسلمان‌ها حمله کند. امروز مسئولیت من و شما این امر را گوشزد می‌کند که چگونه باید با این جبهه کفر که از تمام ایادی استکبار تشکیل شده است مواجهه کنیم، حال این جبهه کفر می‌خواهد مسیحی باشد، یهودی باشد، یا …. اما طرفدار این است که انسان را می‌شود به بردگی گرفت. ما طرفدار این نکته‌ایم که انسان را باید به بندگی خدای متعال گرفت. کدخدای عالم ذات اقدس الهی است، نه حکومت‌ها و افراد و انسان‌هایی که خودشان را می‌خواهند جای خدای متعال بنشانند. این نکته باید همواره مدنظر ما باشد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان افزود: اگر ما با نام المصطفی مواجهیم، باید با کارکرد پیامبر اسلام روبه‌رو باشیم و متوجه این کارکرد. کارکرد تبلیغی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صرفاً خواندن درس اسلامی نیست. کار ما مواجهه دائمی و خستگی‌ناپذیر با آن جبهه‌ای است که ایده‌ای متفاوت از ایده پیامبر اکرم، بلکه ضد او را ارائه می‌دهد. اگر ما برای خودمان در برنامه‌ریزی درسی تحصیلی‌مان یک افق روشنی نداشته باشیم، قاعدتاً از اتفاقات روزمره‌ای که در زندگی ما می‌افتد، متاثر می‌شویم و گرفتار روزمرگی خواهیم شد. روزمرگی آفتی است که برای ما طلبه‌ها خیلی بد است و باید جلوی آن را گرفت. باید آن افق را دید و ان‌شاءالله به سمت آن افق با برنامه مدون حرکت کرد. ان‌شاءالله خدای متعال توفیق بدهد ما هم بتوانیم همگام با شما در این مسیر قدم برداریم.