دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین المللی فقه و تربیت با رئیس جامعةالمصطفی

اعضای دبیرخانه برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت وگو کردند.

گروه خبر: اعضای دبیرخانه برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت وگو کردند.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به اعضای دبیرخانه برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت و تقدیر از تلاش همه دست اندرکاران این همایش، اظهار داشت: مسئله رابطه میان فقه و تربیت یا فقه تربیتی، از موضوعات روزآمد جامعه به شمار می‌آید. فقه در حقیقت بیانگر چهارچوب رفتارهای ما در یک زندگی ایمانی است. گستره فقه، در همه ابعاد زندگی بشری امتداد دارد و شامل همه رفتارهای فردی و اجتماعی می‌شود.

وی ماهیت فقه را تعیین چهارچوب برای زندگی انسان دانست و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی انسانی، تربیت است. مسئله تربیت از مباحثی است که بخش‌های مختلف از جمله خانواده، دستگاه‌های تعلیمی، دستگاه‌های حاکمیتی، رسانه‌ها و… در آن نقش دارند لذا موضوع تربیت و احکام و آداب آن، قطعا از مقولاتی است که فقه باید بدان ورود نماید؛ کما اینکه در گذشته نیز فقه ما به این مسئله توجه داشته است اما در شرایط جدید که علوم میان رشته‌ای توسعه یافته است و آفاق گسترده‌ای در فقه ما گشوده شده است، توجه به فقه‌های مضاف و علوم بین رشته‌ای اهمیت دوچندان می‌یابد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: فقهی که ما بدان باور داریم، یعنی دانشی که می‌تواند قالب زندگی ایمانی را تنظیم نماید، باید به این موضوعات توجه داشته باشد. مباحثی که ما در متون اسلامی و دینی در ارتباط با تربیت داریم، باید با نگاهی اجتهادی مورد بازبینی و استفاده قرار گیرد.

وی یکی از آسیب‌های قابل مشاهده در این مسیر را اظهارنظر عجولانه افراد با مراجعه سطحی به منابع دینی دانست و تصریح کرد: این در حالی است که در حوزه علمیه، یک نگاه اجتهادی مطرح است که با ملاحظه همه جوانب و با بکارگیری ضوابط دقیق که ابزاری توانمند برای استنباط از متون و منابع است، اظهار نظر ارائه گردد. انتظار این است در عصر جدید، این روش استنباطی و دقیق اجتهادی را برای پاسخگویی به سوالات جدیدی که بشریت با آنها مواجه است، بکار بریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، جامعةالمصطفی را پیشگام طراحی و اجرای بسیاری از رشته‌های فقه مضاف برشمرد و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین این رشته‌ها، فقه تربیت است که در مجموعه فقه تخصصی المصطفی سال‌ها پیگیری می‌شود و اینکه خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس پیشگام این موضوع مهم شدند، بسیار ارزشمند است. امروز مسائلی در خصوص موضوعانی مانند حجاب، عفاف و تربیت اخلاقی مطرح است و فقه تربیتی پاسخ دینی و مستند، مورد نیاز امروز جامعه ما و هر جامعه اخلاق محور است.

وی با تاکید بر لزوم خروجی محور بودن این همایش علمی، اذعان داشت: خروجی علمی این همایش چه در قالب نوشته‌ها و مقالات و چه در قالب پیشنهادات عملی و اجرایی می‌تواند مورد استفاده کارگزاران کشور در حوزه تربیتی از آموزش و پرورش تا رسانه واقع گردد و در این صورت، این همایش در حقیقت کارآمد خواهد شد.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان پرداختن به مباحث اخلاقی و تربیت ایمانی را از مسائل جهانی و دغدغه مشترک بسیاری از ادیان و مذاهب دانست و ابراز داشت: مشارکت مراکز حوزوی و دانشگاهی در این همایش، هر کدام از زاویه‌ای می‌تواند مفید و موثر باشد و افق‌های جدیدتری را در برابر ما بگشاید.

حجت الاسلام والمسلمین صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در مشهد مقدس نیز در این جلسه ضمن تقدیر از همکاری‌ها و اهتمام صورت گرفته برای برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت، عنوان داشت: خاستگاه اصلی همایش بین‌المللی فقه و تربیت، بخش خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس است و خواهران محترم این مجتمع، مسئولیت دبیر علمی و اجرایی همایش را عهده‌دار هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۳۶ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده است که ۵۶ مورد آن مربوط به خواهران است، اظهار داشت: این همایش به چهار محور اصلی پیشینه و سیر تحولات و آینده پژوهی مطالعات فقه و تربیت، ظرفیت های تربیتی فقه، تعامل فقه و تربیت و نیز تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی می‌پردازد و تا کنون بیست نهاد و مرکز علمی و دانشگاهی برای مشارکت در همایش اعلام آمادگی نموده‌اند.

نماینده جامعةالمصطفی در استان خراسان، با اشاره به برگزاری ده پیش‌نشست با موضوع این همایش، عنوان داشت: مخاطب همایش بین‌المللی فقه و تربیت، حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه‌ها هستند و نقش بانوان در برگزاری و مشارکت علمی این همایش بسیار قابل توجه و چشمگیر است. با توجه به استقبال به عمل آمده، همایش تا یازده اسفند تمدید شد و در این تاریخ اختتامیه همایش در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.