در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد؛

نشست علمی ویژه  نگارش کتاب اسرار نماز از منظر مذاهب خمسه 

نشست علمی ویژه  نگارش کتاب اسرار نماز از منظر مذاهب خمسه در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار گردید.

دراین نشست حجت الاسلام والمسلمین رهنما رئیس و دکتر نورایی از اساتید مدرسه عالی خواهران به بیان سخنانی پیرامون فلسفه و اسرار نماز در کلام الهی و اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

این نشست علمی در قالب دو بخش طرح مباحث کلی در خصوص اسرار و فلسفه نماز و بخش بررسی طرح نگارش کتاب تحت اسرار نماز ازدیدگاه مذاهب خمسه صورت پذیرفت.

رئیس مدرسه عالی خواهران در این نشست عنوان کرد : تمام احکام الهی دارای فلسفه و دلیل است و ما در مقابل احکام الهی تسلیم هستیم.

وی افزود: آشنایی با فلسفه احکام و تحقیق و تفقه در دین برای ما به عنوان یک مسلمان ضروری است.و آیات و روایات فراوانی ، انسان را امر به تامل و تعقل می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رهنما اظهار داشت: نماز باعث آرامش مادی و معنوی می شود و یکی از اسرار نماز همین حال آرامشی است که به انسان دست می دهد.ازسوی مخالفین اسلام سعی شده است شبهاتی در دین وارد کنند که ازجمله آیه ان الصلاه تنهی عن الفحشا  و المنکر می باشد که هزاران نفر نماز می خوانند اما فحشا هم انجام می دهند.اما ما باشفاف سازی براساس آیات و روایات میتوانیم این شبهات را پاسخگو باشیم.

در ادامه  دکتر نورایی با اشاره به این نکته که نماز یک نوع شکر گذاری در مقابل نعمت های که خداوند برای بندگانش داده است، گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرماید  نماز عبور  از عبودیت به ربوبیت است.

وی افزود: یکی از اسرار نماز اینست که انسان از بندگی شروع میکند و  به خداوندگاری می رسد و این امر مهم از طریق مالکیت نفس به دست می آید نماز انسان را مالک نفس خودش قرار می دهد وقتی که انسان مالک نفس خودش شد دیگر خطا از آن سر نمیزند و اینکه اگر شخصی نماز می خواند و خطا هم انجام می دهد دلیلش اینست که به این مرحله نرسیده ایم.

در بخش دوم دکتر نورایی به بررسی طرح نگارش کتاب پرداختند که در فصل اول به مبحث عبادت، در فصل دوم به مبحث طهارت، در فصل سوم به مبحث  نماز، در فصل چهارم به مستحبات نماز، در فصل پنجم به مبحث  حکمت و ویژگی آثار نماز، در فصل ششم به آموزهای نماز ودر فصل هفتم به  آیات مرتبط پرداخته میشود

لازم به ذکر است نگارش این کتاب  توسط چند گروه از طلاب مدرسه عالی خواهران انجام خواهد شد.