وی در ابتدای سخن ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام حزن اهل بیت علیهم السلام به لزوم الگو برداری از اهل بیت پیامبر اکرم صلوات الله علیهم به عنوان فلسفه عزاداری ها در ایام شهادات آن بزرگواران پرداخت و در ادامه، به بخشی از مهم ترین اقدامات حضرت زهرا سلام الله علیها در بازه زمانی رحلت پیامبر اکرم تا شهادت آن حضرت اشاره کرد.
بیانات زیر چکیده سخنرانی دکتر سعیدی فاضل است که در ادامه این مطلب می خوانید.
چرا عزاداری در مراسم اهلبیت؟
بعضی روایات آن حضرت را الگوی تام و تمام برای مردم معرفی کردند
این عزاداری ها برای این است که آنها را الگوها و اسوه های خود قرار داده و جا پای آنها بگذریم و مسیر را پیدا کرده و هدایت شویم.
سیره و گفتارهای حضرت زهرا سلام الله علیها زیاد است اما دوره بعد از رحلت رسول اکرم که از آن تحت عنوان فاطمیه یاد میشود به این مقطع کار دارم که درس مهمی از زندگی ایشان است.
مهمترین اقدام صدیقه کبری، کنش و دفاع همه جانبه ایشان از ولایت بود و از هر فرصتی برای دفاع از ولایت استفاده میکردند و ما هم باید با تأسی از آن بزرگوار یک کنش جامع و به موقع در دفاع از حریم ولایت داشته باشیم. اما مهمترین اقدامات آن حضرت در بعد از رحلت پیامبر اکرم از این قرار بود:
۱. اقدام اول خطبه هایی که حضرت زهرا سلام الله علیها دراین ایام خوانده اند:
• خطبه در کوچه
• خطبه پشت درب خانه
• خطبه در مسجدالنبی
• خطبه در جمع زنان مدینه
یک نکته مهم اینجاست که یک بانوکه حق شوهرش غصب شده، در جایی که مردان جرأت ورود ندارند، تمام قد قیام کرده و علیه ظالمین خطبه میخوانند.
خطبه فدکیه سراسر نور و معرفت در مقابله با غاصبین است. فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها در جمع زنان مدینه نیز کم از خطبه فدکیه ندارد
۲. اقدام دوم ایشان دعوت خصوصی است؛ آن بزرگوار چهل شب درب خانه تک تک بدریون را می زد و با آنها محاجّه می کرد و اعتراض میکرد که چرا علی علیه السلام را تنها گذاشتید و خلف وعده کردید؟.
۳. اقدام سوم ایشان تشکیل دادگاه علنی و در حضور مردم در مسجد علیه غاصبان حکومت و ساکتان فتنه غصب خلافت بود.
۴. اقدام چهارم حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که حضرت، منزلشان را محل تحصن معترضان علیه حکومت غصبی کرده بود؛ طلحه و زبیر آمدند خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و از ایشان مشورت خواستند ایشان فرمودند پشت سر خلیفه نماز نخوانید و این نماز نخواندن پشت سر خلیفه به معنای مخالفت با حکومت و غصبی دانستن آن است.
۵. اقدام پنجم ایشان تهیبج احساسات مردم بود؛ حضرت زهرا سلام الله علیها به تبیین عقلی اکتفا نکردند و در کنار احتجاج، استدلال و روشنگری، به تهییج احساسات مردم میپرداختند. آن حضرت تمام شبهای بعد از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه و آله گریه و نوحه میکردند و این کار باعث شده بود که مردم بپرسند که حضرت زهرا سلام الله علیها از چه ناراحت هستند. البته این تهییج احساسلات در اسلام سابقه دارد
درجنگ احد که حمزه به شهادت رسید، بعد از جنگ، تنها کسی که یاد شهدای احد بویژه حضرت حمزه را زنده نگاه داشت، حضرت زهرا سلام الله علیها بود
مطلب دیگر آنکه زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها در عسرت و سختی میگذشت و کارهای منزل را خود انجام میدادند و مردم به ایشان عرض کردند از پیامبر درخواست خادمه کنید، حضرت زهرا سلام الله علیها از پیامبر درخواست میکنند و آن حضرت تسبیحات را به ایشان اموزش میدهند و ایشان از تربت حضرت حمزه تسبیح درست میکنند.
دو نکته:
یک، حضرت زهرا سلام الله علیها ازآقازادگی خود استفادهای نکرد!
دوم، تربت حمزه را ابزار و نمادی برای مخالفت با حکومت و ظالمین قرار دادند.
وجود نازنین صدیقه اطهر سلام الله علیها آیینه تمام نمایی است که اگر دشمنان بخواهند در مقابل دین بایستند منش و عمل ایشان الگوی اقدام برای ماست که عقیده ما تعهد آور و مسئولیت اور است
باید جایی که لازم است، اعتراض و جایی که لازم است، تبیین و جایی که لازم است، تهییج احساسات و… صورت گیرد
بنا بر این، از تسبیحات تا کلام تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما الگوست و ما نیازمند این الگو گرفتن هستیم.
رئیس نمایندگی خراسان در پایان سخنان خود روضه حضرت زهرا را خواند و فضای جلسه معطر به ترنم اشک عاشقان ولایت گردید.
پایان بخش مراسم قرائت جمعی صوات خاصه امام رئوف علی بن موسی الرضا بود.
Δ