حجت الاسلام والمسلمین الیاسی اظهار داشت: حادثه تلخ شهادت حضرت زهرا علیه السلام بعد از پیغمبر اون هم در مدت کوتاهی بعد از شهادت رسول خدا شهادت بزعه پاکه پیامبر حضرت زهرا علیها السلام در کنار بررسی تاریخی این ماجرا ، عبرتهای اخلاقی و معرفتی و عقایدی بسیاری داره اینکه امت پیغمبر تنها و تنها بعد از گذشت چندین ساعت از عمر شریف رسول خدا دچار چنین انحرافی شدند جای تعجبه اگر ما این حادثه را با هر حادثه تلخ دیگری مثل حتی کربلا مقایسه کنیم ، باز میبینیم در کربلا ۵۰ سال مردم با زمان پیغمبر فاصله دارند وصایای پیغمبر در نسل دیگری منتقل شده یا نشده باز جای سؤاله کربلا با محل تشکیل حکومت پیغمبر مدینه فاصله داره یعنی هم بعد زمانیست هم بعد مکانی است هم بعد افراده.
چندین نفر در کربلا از اصحاب پیغمبر حاضرند اما در حادثه شهادت حضرت زهرا علیها السلام این ابعاد وجود نداره بعد زمانی نیست بعد مکانی نیست همه و همه کسانی هستند که در زمره صحابه پیغمبر شمرده میشن لذا بررسی این حادثه در ابعاد معرفتی شاید اهمیت بیشتری هم داشته باشه از این جهت که ما عبرت بگیریم و حقایقی را از این حادثه به دست بیاریم یکی از اتفاقات تلخی که از تبعات حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا و غصب خلافت امیرالمومنین بود.
ایشان در ادامه افزود: بحث اختلافی است که در بین امت اسلام به وجود آمد شهرستانی در کتاب الملل و النهل خودش میگه ما هیچ شمشیری بعد از پیغمبر در اسلام مثل شمشیری که برای خلافت کشت شد خون ازش نچکید در حالی که باید گفت این یکی از عوامل اصلی بروز اختلاف بود که مردم در خلافتی خودشون رو سهیم دیدند که هیچ سهمی نداشتند اما چرا این اتفاق افتاد ببینید اون طوری که خداوند متعال در قرآن و مفاهیم قرآنی برای ما بیان کردند اراده خدا از ابتدا تا انتها اتحاد بوده و تصمیمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقو اینکه همه و همه در گرد حبل محکم الهی جمع بشن و تفرقی نداشته باشند.
چون خدا که واحد است و ما همه مخلوق یک خدا هستیم مخلوق دو خدا نیستیم همه موجودات همه کائنات همه آنچه که مخلوق خداست از یک خدای واحد خبر میدهند.
وقتی این اتفاق میافتد پس خدایی که واحد هست باید خلقتش هم بر یک مبنا پیش مبنای وحدت باشد. طوری که ما همه دوباره بر این خدا وارد میشیم انا لله و انا الیه راجعون؛ مبدا یکیست معاد هم یکیست پس چرا این وسط اینقدر اختلاف پیش می آید؟ چه عواملی باعث میشه که این اختلافات در موردهای مختلف در زمانهای مختلف در بین امتهای مختلف پیش بیاید یک وقت شما میگویید، آقا اختلاف رنگه اختلاف نژاده اختلاف پوسته اختلاف سخنه اختلاف منطقه و جغرافیای زندگی اینا اختلافاتی نیست ، اینها اختلافاتی نیستش که موجب تبعیض نژادی بشه رنگ سفید بر رنگ مثلاً سیاه برتری داشته باشه نه اینها نیست !
پس چه اختلافی باعث شد که عدهای به برادر کشی عدهای به امت کشی حتی پیامبران رو بعد بیاید این عوامل رو از قرآن جستجو کرد تا ما در تاریخ پیغمبر و حوادث بعد از شهادت پیغمبر هم بتونیم ببینید یکی از مهمترین عواملی که خداوند متعال در قرآن بیان میکنه بعد از اینکه میفرماید شما واحد بود از یک نفس واحده خلق. یا ایها الناس اتقو ربکم الذی خلقکم من نفس واحده پنج بار با پنج عبارت تقریبا یکسان این آیه در ۵ آیه مختلف یعنی این عبارت آمده من نفس واحده در برخی دیگه میفرماید کان الناس امت واحده همه انسان ها از یک نفس واحد خلق شدند امت واحدی بودند اما آرا و اندیشه ها افکار متفاوت شد.
Δ