حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی رئیس انجمن علمی قرآن پژوهی حوزه، در پیش نشست کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در مورد رهبر انقلاب و روش شناسی تفسیر قرآن باید گفت که جنبه علمی، قرآنی و فقاهتی ایشان این سالها مورد غفلت قرار گرفته و جنبه سیاسی را تحت الشعاع قرار داده است.
وی افزود: جریان فتنه نشان داد که مظلومیت رهبر معظم انقلاب بیش از آن است که فکر میکردیم و حتی نسل جوان دانشگاهی و حوزوی شناخت کافی از رهبر انقلاب ندارند.
دبیر کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب ضمن بیان معنای روش شناسی، به تبیین روش شناسی رهبر انقلاب پرداخت و گفت: مقصود از روش شناسی بیان مبانی، قواعد، اصول و روشها است و مطالب تفسیری رهبر انقلاب در قالب تفسیر سورههای مائده، انفال، توبه و سورههای دیگر و بخشی به صورت درس و بخشی نیز به صورت خطبههای نماز جمعه میتوان یافت.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد و حتی بعضی از طلاب اطلاع ندارند که از رهبر انقلاب تفسیر سورههایی مانند حمد، بقره، توبه، مجادله، حشر، ممتحنه، جمعه و تغابن منتشر شده و ۵۰۰ موضوع از آثار قرآنی ایشان تا به امروز تهیه شده است. مباحث قرآنی رهبر انقلاب در شش قسمت تقسیم بندی میشود، یک قسمت مربوط به قرائت و حفظ قرآن است و قسمتی در ارتباط با بحث تدبر و فهم قرآن است که بسیار بر آن تاکید میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان این که یکی از مهمترین بحثهای ایشان نظریههای قرآنی مانند نظریه ابتنایی علوم انسانی بر اساس قرآن و یا مرجعیت علمی قرآن که مورد عنایت ایشان است، خاطرنشان ساخت: در بحث روش تفسیری از روش قرآن به قرآن به طور مکرر استفاده شده است و همچنین از روش تفسیر روایی و روش تفسیر عقلی و روش تفسیر علمی نیز استفاده نمودهاند.
این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به روش تفسیر جامع توسط رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: هر چند رهبر معظم انقلاب شاگرد علامه طباطبایی بودند و علامه به تفسیر قرآن به قرآن اهمیت میدادند، اما مقام معظم رهبری به این موضوع اکتفا نکرده و روشهای روایی و عقلی را نیز به خوبی استفاده میکنند و لذا تفسیر ایشان، تفسیر جامع است. در گرایش نیز مفسر بر اساس علاقه خود یا نیاز جامعه و یا تخصصی که دارد گرایشی را انتخاب میکند و گرایش رهبر انقلاب در تفسیر گرایش تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است.
از این رو است زمانی که در تفسیر ایشان نگاه میکنید و در پیامهایی که برای حج میدهند، حج را نماد وحدت امت اسلامی و مراسم برائت را که یک بحث سیاسی پررنگ مطرح میکنند و آن را محل تبادل تجربهها دانستهاند، به بیان دیگر نگاه سیاسی و اجتماعی به حج خود یک گرایش در بحث آیات قرآن است.
وی ارتباط دادن تفسیر رهبر انقلاب به مسائل روز را از نقاط برجسته گرایش تفسیری ایشان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در مورد مبانی تفسیری به شأن نزول آیات و منحصر نکردن آن توجه فراوانی دارند و مبانی خاص ایشان نیز مهم است، چرا که در مبانی خاص اولا به منحصر نکردن تفسیر آیات به صورت فردی توجه دارند و قرآن را کتاب قواعد کاربردی دانسته و این نکته بسیار مهمی است.
وی تصریح کرد: این تعبیر که قرآن کتاب قواعد کابردی است، سبب میشود تفسیر قرآن در زندگی مردم کاربردی شود و مردم را با قرآن پیوند میدهد و علاوه بر آن رهبر معظم انقلاب قرآن را کتاب وحدت آفرین بیان کرده و مکرر بر وحدت و انسجام اسلامی تکیه کرده و قرآن را کتاب سیاسی و انقلاب ساز و زیربنای انقلابها و کتاب استقامت و مبارزه با استکبار معرفی میکنند.
دبیر کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب، مرجعیت علمی قرآن و تحول آفرینی در علوم را از دیگر نقاط مثبت مبانی روش شناسی رهبر انقلاب بیان کرد و گفت: قواعدی که رهبر انقلاب در تفسیر استفاده کردهاند، قواعد ادبی، قواعد علوم قرآنی، قواعد زبان شناختی، قاعده سیاق، قاعده بطن گیری از آیات و قاعده استنطاق یا تفسیر برون قرآنی است که بر آن تأکید دارند و یکی از قواعدی که در تفسیر استفاده میکنند استفاده لفظ در بیشتر از یک معنا میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به تبیین برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی که به دست ما رسیده، بهای خون صدها هزار شهید و مجروح و زحمات جانبازان و امامین انقلاب میباشد و لذا باید این دستاوردها حفظ شود و رهبر انقلاب نیز فرمودند، جهاد تبیین یک فریضه فوری است و باید برای جوان امروز تبیین شود تا بدانند این انقلاب برای این مردم چه کاری انجام داده است.
Δ