در این نشست خانم زهرا علیزاده و خانم شکوفه انوری کارشناسان و خانم سکینه علوی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس خانم علی زاده پیرامون مقاومت در سیره فاطمی صحبت نمود و با استناد به آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ»، زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را سرشار از روحیه مقاومت و استکبارستیزی دانست.
وی توضیح دادند: حضرت پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)، با شجاعت در کنار ولایت ایستادند و در برابر انحراف مسیر خلافت، با شفافیت و صراحت موضع حقطلبانه اتخاذ کردند.
همچنین در این نشست به نقش تربیتی حضرت در خانواده اشاره شد که نتیجه آن پرورش شخصیتهایی چون امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) بود که هر یک نماد ایستادگی در برابر ظلم هستند.
خانم علیزاده همچنین با تأکید بر نقش مهم خطبه فدکیه، آن را جهادی نرم و حرکتی برای بیدارسازی جامعه معرفی کرد و گفت: حضرت با این خطبه، مرز حق و باطل را روشن کرده و ظلمستیزی را در قالب روشنگری تبیین نمودند.
وی افزود: ریشه مقاومت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ایمان عمیق و توحید ناب ایشان بود؛ چراکه انسان مؤمن تنها قدرت خدا را میبیند و همین باور، او را در برابر ظلم جسور و ثابتقدم میسازد.
در ادامه خانم انوری مفهوم عفت را توضیح داده و آن را حالتی درونی دانستند که موجب کنترل نفس و دوری از گناه میشود.
وی ضمن تبیین تفاوت عفت و حجاب، تصریح کرد: حجاب، ثمره عفاف است و ممکن است فردی ظاهراً محجبه باشد اما عفت باطنی نداشته باشد؛ همانطور که عفت امری مشترک میان زن و مرد است.
خانم انوری همچنین تفاوت حیا و عفت را بیان کرده و بر حیای پسندیده که ناظر آن خداوند است، تأکید نمود.
در ادامه وی به معرفی انواع عفاف پرداخت و نمونههایی از رفتارهای حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این زمینه ذکر گردید و تأکید کرد: عفت باید در فضای مجازی نیز رعایت شود؛ زیرا خداوند به همه اعمال انسان ناظر است.
Δ