برگزاری کارگاه مهارتی بهداشت فردی و محیط در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان

کارگاه مهارتی بهداشت فردی و محیط در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد.در این کارگاه که بیست و پنجم بهمن ماه ، با هدف آشنایی دانش پژوهان با سبک زندگی سالم برگزار گردید. سرکار خانم دکتر حاجی ابراهیمی و سرکار خانم مهندس برقعی به ایراد سخن پرداختند.

دکتر حاجی ابراهیمی در این کارگاه اظهار داشت: یک الگوی غذای سالم، زمانی سالم محسوب می شود که با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع؛ نیاز های تغذیه ای افراد را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که رعایت الگوی تغذیه ای سالم، یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت است افزود: این امر می تواند موجب کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله، بیماریهای قلبی- عروقی، کبدی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی، سرطانها، اضافه وزن و چاقی شود.

دکتر حاجی ابراهیمی در پایان با اشاره به این نکته که در شرایط همه گیری بیماری کووید ۱۹ و محدودیتهای ناشی از آن بیماری های افزایش یافته است بیان داشت : بروز عاداتی مثل کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی، بر هم خوردن خواب شبانه، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده های پرکالری و همچنین افزایش مصرف تنقلات و فست فودها، می تواند موجب چاقی و زمینه ساز و یا تشدیدکننده بیماری های غیر واگیر شده که این امر خود ریسک ابتلاء فرد به کرونا را افزایش می دهد. پس پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل: استفاده از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، مغزدانه ها، غلات سبوس دار، غذاهای کم چرب (به خصوص از نظر چربی های اشباع و ترانس) با قند و نمک کم، بسیار ضروری است.

در ادامه سرکار خانم مهندس برقعی در خصوص بهداشت محیط افزود: خوابگاه همواره یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. سطح کف زمین باید قابل شستشو، بدون فرو رفتگی، دارای شیب مناسب و تمیز باشد.

وی در ادامه افزود: سقف باید صاف، بدون ترک خوردگی، بدون فرورفتگی و تمیز و دارای رنگ آمیزی مناسب باشد.

این کارشناس بهداشت محیط خاطر نشان کرد: نور طبیعی یا مصنوعی طوری تامین شود که باعث ناراحتی چشم نشود.

مهندس برقعی خاطر نشان کرد: کپسول اطفاء حریق به تعداد کافی وجود داشته باشد و همچنین پرسنل مربوطه آموزش لازم را دیده باشند. ساختمان باید دارای تهویه مناسب باشد.