آیت الله مصطفوی؛

علم اخلاق، مؤثرترین و انسان‌سازترین و در عین حال مظلوم‌ترین علم است

درس اخلاق مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی با حضور پرشور طلاب و دانش پژوهان برگزار شد.

آیت الله سید کاظم مصطفوی در درس اخلاق طلاب مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی که در حسینیه قدس مجتمع امین برگزار شد، پیرامون ارزش علم اخلاق و جایگاه آن در فرهنگ طلبگی اظهار داشت: اخلاق، فرهنگ روحانیت است.

وی در ادامه به جایگاه متمایز علم اخلاق اشاره کرد و ابراز داشت: در بین تمامی علوم، مهمترین، مؤثرترین و انسان سازترین علم، علم اخلاق است؛ اما در عین حال مظلومترین علم هم علم اخلاق است. نتیجه انحطاط جامعه، عمل نکردن به اخلاق است. اخلاق یعنی راه و رسم زندگی کردن و انسانیت؛ اخلاق یعنی پایبندی به تمام زیبایی ها و دوری از تمام زشتی‌ها.

استاد مصطفوی اظهار داشت: درباره حکومت جهانی امام مهدی(عج) داریم که زمین پر از قسط و داد میشود به این معناست که مردم تماما اخلاق مدار میشوند و همه ناهنجاری ها و کج روی ها رنگ می بازدو از بین می رود.

این استاد اخلاق مهمترین پیامد اخلاق را جای گرفتن در دل مردم دانست و یادآور شد: اگر شما بخواهید بعنوان تبیین کنندگان دین در بین مردم موفق عمل کنید، ابتدا باید خودتان را در دل مردم جا دهید که در این‌صورت قطعا مردم پذیرای حرف شما خواهند شد؛ البته لازمه جای گرفتن در دل مردم، پیشه کردن اخلاق حسنه است.

وی در ادامه تبیین دو حدیث زیبای مراقبت نفس از امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند: رحم الله من راقب نفسه و خاف ربه. یعنی رحمت الهی بر کسیکه از نفسش مراقبت کند و از پروردگارش بترسد و حدیث محاسبه نفس از امام موسی ابن جعفر علیه السلام که فرمودند: لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم. یعنی از ما نیست کسیکه در همه روز به محاسبه نفسش نپردازد، خاطرنشان ساخت: مراقبت و محاسبه نفس از ویژگی های مهم پیروان اهل‌بیت علیهم السلام است؛ مراقبت گناه یعنی تشخیص دادن و ترصد کردن گناه تا به دام آن نیفتد. دعای حضرت علی علیه السلاک هم یقینا مستجاب است؛ پس خوشا به سعادت کسیکه مشمول دعای امیرالمومنین علی علیه السلام قرار گیرد.

این استاد اخلاق در بخش پایانی سخنان خود راه کارهای عملی هم برای مراقبت و محاسبه نفس ارائه نمود و تصریح کرد: برای مراقبت نفس از گناه هر روز باید بعد از نماز صبح، برای پیامبر و اهلش صلوات فرستاده شود و مابین این دو صلوات این دعا خوانده شود “اللهم وفقنی لما تحب و ترضی”. و برای محاسبه نفس هم بایستی هر روز بعد از نماز عشا مروری بر گناهان آن روز صورت گیرد و از خداوند متعال طلب عفو و بخشش شود که نتیجه این مراقبت و محاسبه تربیت و رشد خواهد بود.