پیام رئیس المصطفی به همایش جهاد تبیین از نگاه مقام معظم رهبری

به مناسبت برگزاری همایش جهاد تبیین در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به همت نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در لبنان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی پیامی به این همایش صادر نمود.

متن پیام رئیس جامعةالمصطفی به همایش جهاد تبیین از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تحیت خدمت همه شرکت کنندگان در این همایش و تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان محترم.

بی شک یکی از پیچیده ترین جنگها، جنگ شناختی است. جنگ شناختی به معنای جنگ در حوزه افکار و اندیشه‌ها و تلاش برای سلطه بر اذهان و قلوب و افکار و رفتارها است. امروزه جنگ‌ شناختی به سبب فن‌آوری‌های نوین همچون تلفن همراه، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، و از آن مهمتر شناخت علمی –تجربی نسبت به ساحات روان شناختی و جامعه شناختی، به یکی از بزرگ ترین تهدیدها نسبت به جامعه بشری تبدیل شده است؛ اهل باطل با بهره‌گیری از همه ابزارها در قالب «هدف وسیله را توجیه می‌کند» برآنند تا راه تسلط خود بر جوامع را هموار کنند و آنان را فرمانبرداران مطیع خود سازند. از همین رو، جهاد تبیین برای دفاع از حق و حقیقت و صیانت از عقاید حقه و آرمان های اخلاق متعالی و فطرت الهی انسان لازم و ضروری است.

جنگ شناختی یا همان جنگ موریانه‌ای، به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف، با تغییر هنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است. در حقیقت در جنگ شناختی، همه هویت شخص یا جامعه هدف، همانند تهاجم موریانه از درون مورد تهاجم قرارمی گیرد. به سخن دیگر، جنگ شناختی، هنگامی که به طور موثر اجرا می‌شود، دارای ماهیت موذیانه و مکارانه بوده و به دلیل عدم وجود تهدید ظاهری واکنشی را برنمی انگیزد.

در چنین فضایی، حق و باطل چنان آمیخته می شود که چون فضای فتنه تشخیص حق و باطل برای اکثریت مردم سخت و دشوار می‌شود، از همین رو، لازم است تا با هدف جداسازی حق از باطل، »جهاد کبیر علمی« با بهره‌گیری از آموزه های وحیانی قرآن و معارف معصومان(علیهم السلام) ، انجام شود؛ زیرا همان طوری که پیامبر(صلی الله علیه و آله) به حکم الهی مامور می شود تا در جهاد تبیین علمی وارد کارزار جنگ شناختی شود: وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً کَبِیراً؛ علیه کافران با قرآن به جهادی بزرگ بپرداز.(فرقان، آیه ۵۲)، هم چنین بر مومنان است تا با اسوه قرار دادن ایشان، جهاد تبیین را در این ساحت به عهده گیرند.

از نظر آموزه‌های وحیانی قرآن، هدف از جهاد تبیین جداسازی حق از باطل است تا به دشمن اجازه داده نشود با متشابهات مردم را در فتنه افکنده و آنان را از مسیر حق و حقیقت گمراه سازند. در حقیقت جهاد تبیین فرصتی برای مردم است تا در شرایط معقول و مقبول به دور از فتنه انگیزی دشمنان و فضاسازی و افکارسازی دروغین با تبلیغات فریب و نیرنگ، در امور بیاندیشند و به دور از هیاهو در مسائل تفکر نمایند: وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ و این ذکر قرآن را به سوی تو فرود آوردیم تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است تبیین و توضیح دهی و امید که آنان بیندیشند.(نحل، آیه ۴۴)

امروزه در فضای جنگ شناختی بی امان دشمنان که با بهره‌گیری از روز آمدترین ابزارها و روش‌ها صورت می گیرد باید با بهره گیری از سنت و سیره معصومان(علیهم السلام) و آموزه های وحیانی گام در جهاد تبیین گذاشت و حق و باطل را از هم جدا ساخت. «تبیین» از واژه «بان» به معنای جداسازی است؛ و کلام بین و مبین و بیان کلامی است که به طور واضح حقیقت را ارائه می‌کند.

جهاد تبیین در جنگ شناختی می بایست به گونه ای انجام شود که جایی برای شک و ریب باقی نماند و متشابهات جای خود را به محکمات بدهد و این هدف والا نیازمند حضور اندیشمندان بصیری است که توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن را به خوبی بشناسند و مکر و فریب او را خنثی کنند.

توفیق شما را در این همایش از خدای بزرگ مسالت دارم.

عل عباسی
اسفند ۱۴۰۱

//

پیام رئیس المصطفی به همایش جهاد تبیین از نگاه مقام معظم رهبری