معاون ارتباطات و بین الملل در مراسم دانش آموختگی طلاب المصطفی:

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار گفتمان ظهور منجی است

مراسم باشکوه دانش‌آموختگی شماری از طلاب و دانش پژوهان جامعةالمصطفی صبح امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قنبری، معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک شعبان و دانش آموختگی طلاب المصطفی، اظهار داشت: همانگونه که بارها اشاره شده است در حوزه علمیه عبارت فارغ التحصیلی معنای دوری از تحصیل علم را ندارد. اگر فضای طلبگی را در دو حرکت صعودی و نزولی تقسیم نماییم، در قوس صعود باید چند گام اساسی را پیمود.

وی نخستین گام را هجرت علمی برشمرد و گفت:‌همه شما که از مسیرهای طولانی و از دورترین نقاط عالم برای پویش معارف اهل بیت(علیهم السلام) به ایران اسلامی و شهر مقدس قم آمدید، گام نخست را طی کرده‌اید.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی ادامه داد: دومین گام توشه‌گیری علمی و بهره‌مندی از خرمن معرفت و حکمت است که بتوانیم در بازگشت به شهر و دیار خود از آن برای سیراب کردن دل‌های مشتاق معارف اسلام ناب و اهل بیت(علیهم السلام) بهره بریم.

وی با اشاره به رقم خوردن مقطع دانش اندوزی دو صورت برای طلاب اظهار داشت: مسیر عادی آموختن در دوره‌های تحصیلی رسمی است که پس از طی مقاطع تحصیلی به پایان می رسد. اما بخش بعدی، تحصیل لاینقطع و بی پایان است که شامل دوره‌های غیررسمی آموزش است و انسان از گهواره تا گور باید این مسیر را دنبال نماید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قنبری، آموزش در طول عمر را یک کلیدواژه مهم در مجامع علمی امروز جهان برشمرد و تصریح کرد: ما باید خارج از کلاس‌های درسی و مقاطع تحصیلی، از بوم زیست علمی حوزوی که در المصطفی فراهم است و به ما کمک می نماید تا تحصیل معارف اهل بیت(علیهم السلام) هرگز منقطع نگردد استفاده نماییم و حتی با شرکت در دوره‌های دانش افزایی پس از بازگشت به کشورهای خود، این مهم را پی بگیرید.

وی گام سوم را مهارت افزایی خواند و اذعان داشت: چه بسا عالمی که علامه یک حوزه دانشی شده است اما چون مهارت ارائه این علوم به دیگران را ندارد، دچار نقصان در فرآیند تبیین است. این مسئله نیز در فرآیند آموزشی المصطفی موردتوجه قرار گرفته و دوره‌های مهارتی در قالب فوق برنامه الزامی تعریف شده است؛ از جمله مهارت‌های عمومی طلبگی، پژوهشی و تدریس که در مرکز بیان ارائه می‌شود.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین برای نشر علم و انتقال معلومات یادآور شد: در المصطفی دوره های خوبی برای ایده پردازی و مدیریت استارت‌آپ‌ها در حال برگزاری است که برای طلاب ما بسیار مفید و کارگشا خواهد بود.

وی افزود: قوس دوم طلبگی رجعت به سرزمین‌ها و موطن‌های شماست تا افراد زیادی که تشنه شنیدن معارف اهل بیت(علیهم السلام) از شما هستند را سیراب نمایید که اگر این گام طی نشود، رسالت شما تکمیل نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قنبری، مهم‌ترین رسالت طلاب در رجعت علمی را متوجه نمودن وظیفه تک تک افراد برای زمینه‌سازی ظهور منجی جهان دانست و خاطرنشان کرد:‌نخستین حرکت در این گام گفتمان سازی است تا در چهارچوب این گفتمان سازی، توجه به موضوع ظهور به یک پارادایم عمومی مبدل گردد.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی در پایان جمهوری اسلامی ایران را پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پرچمدار این گفتمان در عالم خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز این پرچم را برافراشته است و جامعةالمصطفی به عنوان یکی از ثمرات این انقلاب شکوهمند، وظیفه نشر این گفتمان در جهان را بر عهده دارد.