به میزبانی حوزه علمیه خراسان صورت پذیرفت؛

دیدار نماینده جامعةالمصطفی در خراسان با مدیر عالی حوزه علمیه استان

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان به همراه جمعی از معاونان و مدیران این نمایندگی با حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با هدف توسعه تعاملات و همکاری‌ها با حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط مدیر عالی حوزه علمیه استان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح در این دیدار اظهار داشت: مجموعه‌های حوزه علمیه و جامعةالمصطفی در خراسان دارای ماهیت ذاتی، اهداف، رسالت ها و کارکردهای مشترک هستند و به همین دلیل ظرفیت‌های مشترک زیادی دارند. لذا هدف از این جلسه تعامل و هم افزایی در حوزه های مشترک آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تربیتی است.

وی افزود: المصطفی(ص) به عنوان میراث‌ ریشه دار در تاریخ کهن حوزه‌های علمیه از مجموعه هایی است که در بدو انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و هم اکنون با نام تقریبی، جامعه المصطفی العالمیه در حوزه وسیعی از گستره بین‌الملل در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کند. از این رو المصطفی یک حوزه علمیه مدرن برای تربیت فعلان عرصه بین الملل است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ضمن معرفی اجمالی ابعاد کمی و کیفی المصطفی و نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار داشت: زبان رسمی آموزشی المصطفی در ایران زبان فارسی است و امروز المصطفی با تربیت بیش از ۳۰۰ هزار زبان آموز بیشترین خدمت در حوزه توسعه زبان فارسی را در کارنامه دارد.

وی ادامه داد: امروز المصطفی بیش از چهار هزار عنوان را کتاب را به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه کرده است و از این طریق به پل انتقال صدور میراث علمی تمدنی شیعه به سراسر جهان تبدیل شده است. لذا این نهضت بزرگ در حوزه ترجمه می‌تواند مورد تعامل واقع شده و ما می توانیم سالیانه تعداد ۵ کتاب برگزیده حوزه را با هدف معرفی گسترده در عرصه بین الملل ترجمه و منتشر کنیم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اضافه کرد: اکثریت کادر علمی و اجرایی در المصطفی حوزوی هستند؛ چرا که این مسئله در شخصیت سازی و هویت سازی طلاب بسیار حائز اهمیت است. لذا با توجه به ظرفیت کادر علمی غنی دو مجموعه تبادل استاد نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

وی در رابطه با هم افزایی در حوزه تدوین متون درسی و آموزشی اظهار داشت: بخشی از متون تدوینی در المصطفی هم اکنون در حوزه علمیه در حال تدریس است و هم افزایی در این حوزه فرصت بسیار خوبی است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به روند جشنواره شیخ طوسی در المصطفی گفت: حوزه دیگر تعاملات دو مجموعه می تواند در بخش جشنواره های علمی بین المللی باشد و طرح آثار در هر دو بخش برکات بسیار خوبی دارد.

وی همچنین پیرامون تعامل در دوره های کوتاه مدت عنوان کرد: حضور میهمانان علاقه مند به تحصیل و فراگیری در دوره های کوتاه مدت در مشهد مقدس ظرفیت بسیار خوبی را در این باب برای ما فراهم می کند.

وی افزود: در حوزه فرهنگی تربیتی نیز در حوزه های مختلف فرهنگی و ساحت های تربیتی ترسیم شده در المصطفی با هدف رشد جامع و متوازن طلبه در قالب نظامنامه تربیتی و همچنین برگزاری جشنواره سالانه قرآن و حدیث، وجود مرکز مشاوره بلاغ بسیار نوین، بهره‌مندی المصطفی از مجامع قاریان، حافظان، شعرا و ادیبان، برگزاری دوره های بصیرتی و … می توان به صورت گسترده تعامل نمود

وی همچنین با معرفی از پژوهشکده پیوسته و مستقل بین المللی امام رضا در نمایندگی المصطفی در خراسان تصریح کرد: این پژوهشکده با بهره‌مندی از ظرفیت سه گروه علمی پژوهشی، فضای خوبی را برای تعاملات مرتبط مهیا کرده است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان خاطر نشان کرد: همچنین در بخش مدیریت ارتباطات و بین الملل می‌توان در حوزه های گسترده از جمله فارغ التحصیلان طرح های مشترک بسیاری را تدوین و اجرا نمود.

 

 تمام ‌ظرفیت حوزه علمیه خراسان در اختیار المصطفی است

حجت الاسلام خیاط نیز در ادامه این دیدار اظهار داشت: واقعیت این است که امروز ارتباط میان المصطفی و حوزه علمیه خراسان از تفاهم نامه عبور کرده و همکاری هایی هم اکنون وجود دارند که باید ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه خراسان از ظرفیت بالایی برخوردار است که بخش زیاد آن ناشناخته باقی مانده است و یکی از این ظرفیت های مغفول بخش بین الملل است که بسیار مظلوم واقع شده است.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان افزود: از اوایل انقلاب فارغ التحصیلان دانشگاه علوم اسلامی رضوی و طلاب حوزه علمیه خراسان در فعالیت های بین المللی در نقاط مختلف جهان از جمله آفریقا، چین و … از سوابق خوبی برخوردارند و در زمان هایی دانشگاه رضوی در پذیرش طلبه خارجی در مقاطعی ورود کرد اما این فعالیت ها پراکنده بود و ساماندهی نشدند.

وی عنوان کرد: قرابت المصطفی با حوزه علمیه بیش از هر مجموعه دیگر است. از طرفی حوزه علمیه نیز یک چشم اندازی را تعریف و در این راستا اسنادی را نیز نوشته است. فلذا ساماندهی همکاری های ما باید در چارچوب چشم انداز حوزه علمیه باشد.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: ما تقریبا زیست بوم خاصی را در حوزه بین الملل در حوزه علمیه مشهد در حوزه کشورهای آسیای میانه و کشورهای محورمقاومت از جمله افغانستان، هند پاکستان تعرف کرده‌ایم و از این رو تمرکزمان باید کار تخصصی و متمرکز باشد. چرا که هر زیست بومی خاستکاه خود را دارد.

وی افزود: حوزه دیگر همکاری دو طرف می تواند در بخش رسانه باشد. حقیقتا رسانه حوزه خراسان خیلی در قد و قواره خود ندرخشیده است و انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت های داخلی و خارجی حوزه علمیه خراسان باید مرجعیت پیدا کند و در سطح بین الملل می توان از توان و ظرفیت فارغ‌التحصیلان المصطفی در بخش رسانه بهره‌مند شد.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت های مهم‌ ارتباطی ارتباط با مدارس حوزه است خاطر نشان کرد: تمام‌ظرفیت حوزه علمیه خراسان در اختیار المصطفی است لذا معرفی نماینده‌هایی جهات تعامل بیشتر و احصاء تخصصی و ساماندهی منظم در چارچوب چشم انداز حوزه علمیه خراسان و المصطفی می تواند روند توسعه تعاملی دو مجموعه را تسریع کند.

در ادامه این دیدار نیز پیرامون مطالبی در حوزه‌‌ی ساماندهی طلاب با تأکید بر همکاری در حوزه مشاوره و گسترش همکاری‌ها، در حوزه بانک های اطلاعاتی، سامانه ها، رشته های مشترک، غربالگری و هدایت تحصیلی، نشریات علمی تخصصی، نشریات دانش پژوهی، همایش های مشترک، تعامل‌اساتید روانشناس، کارگاه های آموزشی، غربالگری سلامت، به روز رسانی واحد روان سنجی، مباحث قرآنی، مهارت کاربردی و مهارتی، تعامل در حوزه فعالیت های بصیرتی، بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب، جلسات درس اخلاق، اردوهای سازندگی و تبیینی، راه اندازی تورهای تبیینی، رسانه و فضای مجازی، جریان های انحرافی داخلی و بین المللی، اربعین حسینی، مباحث بصیرتی اجتماعی و سیاسی، مباحث تهذیبی و… گفتگو و تبادل نظر شد.