معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره شیخ طوسی:

اساس جهاد تبیین گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام) در جهان است

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره پژوهشی بین المللی شیخ طوسی، اساس جهاد تبیین را نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام) در جهان خواند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، به تجلیل از شخصیت برجسته شیخ طوسی پرداخت و اظهار داشت: ‌این علما و شخصیت‌های علمی برجسته، مصداق علما ورثه الانبیا هستند و اجازه ندادند تطورات و تحولات اجتماعی و سیاسی تاریخ، به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ضربه‌ای وارد نماید.

وی ایفای رسالت وراثت انبیاء را مستلزم فداکاری و از خودگذشتی دانست و یادآور شد: عالم اگر به خودبینی دچار باشد به بُت تبدیل می شود، اما اگر در مسیر جهاد علمی خود را نبیند، عالم ربانی خواهد بود.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، ضمن تقدیر از خدمات حجت الاسلام والمسلمین ربانی ابراز داشت: صبر، اخلاص، بصیرت و فداکاری از ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی است که در نقاط مختلف ایران و جهان منشا خدمات فراوان گردید.

وی اعطای لقب شیخ الطائفه به شیخ طوسی را به دلیل رویکرد آینده‌نگرانه این عالم برجسته دانست و خاطرنشان کرد: گاهی ما تصور می‌کنیم آینده مشکل ما نیست و به آیندگان مربوط است و گرفتار روزمرگی می‌شویم. ویژگی علمای بزرگ ما این بود که محصور زمان خود نبوده و آینده‌نگر بودند. ‍

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، یکی از اقدامات شایسته و دوراندیشانه پس از انقلاب اسلامی را توجه به حوزه‌های علمیه در خارج از کشور و طلاب بین‌المللی دانست و تصریح کرد: امروز شاهد هستیم به برکت انقلاب اسلامی یک شبکه گسترده از فرهیختگان و نویسندگان بابصیرت و دردمند در جهان شکل گرفته است و امروز فرزندان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در گوشه کنار جهان اثرگذار هستند.

وی بشر امروز را نیازمند معارف تدوین شده در جامعةالمصطفی خواند و یادآورشد: بشر امروز از تنهایی، نا امنی، پوچ‌گرایی، اضطراب، بی عدالتی و بی‌کرامتی رنج می برد و تشنه معارفی است که در نهادهای علمی فاخری همچون المصطفی ارائه می‌شود.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، جهاد تبیین را فلسفه وجود المصطفی برشمرد و تاکید کرد: هرچند در برخی مسائل سیاسی مانند حوادث اخیر که یک هجوم گسترده در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، جهاد تبیین ضرورت بلکه فوریت دارد، اما اساس جهاد تبیین، نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام) است. گزاره‌های انسان ساز، جامعه ساز و تمدن ساز در اسلام ناب یافت می‌شود و این کاری است که در جشنواره شیخ طوسی درحال انجام است و جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: در جهاد تبیین باید مخاطب خود را انسانیت قرار دهیم. هر مقاله‌ای که تدوین می‌شود و تحقیقی که انجام می‌گردد باید بتواند بدون بازنگری و ویرایش مجدد قابل عرضه به مجامع علمی جهان باشد. ما موظف هستیم معارف اسلامی را بر اساس قرائت اهل بیت(علیهم السلام) که تجسم آن در کلام امام و رهبری است ارائه نماییم. امروز ما با انواع اسلام تکفیری، امریکایی و انگلیسی مواجه هستیم، اما آنچه که باید تبیین شود اسلام ناب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در پایان دیده شدن محصولات علمی در عرصه جهانی را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: دیده شدن یک علم است و اگر اثری به خوبی دیده نشود، بسان انجام نشدن آن است. یکی از ویژگی‌های خدمات ارزشمند حجت الاسلام ربانی نیز دیده شدن و اثرگذاری خدمات ایشان است.