با سخنرانی آیت الله اراکی برگزار شد؛

همایش بین المللی سفیران آفتاب + گزارش تصویری

همایش بین المللی سفیران آفتاب ویژه طلاب انگلیسی زبان قم در شبستان امام حسن عسگری(علیه السلام) مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم طی سخنانی به ارتباط میان قیام جهانی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) و انقلاب اسلامی پرداخت و ابراز داشت:‌همه حوادث مهم تاریخ باید از دیدگاه قرآن سنجیده شود زیرا همه این رویدادها بر اساس یک قاعده قرآنی رخ می دهد. در تاریخ بشر مانند نظام هستی، هیچ اتفاقی بدون قانون و سنت رخ نمی‌دهد.

وی در تشریح نخستین قانون الهی خاطرنشان کرد: قطعا سرنوشت جامعه بشری باید به سمت تحقق یک جامعه عدل فراگیر بیانجامد. فلسفه آفرینش انسان همین است و محال است تا جامعه عدل فراگیر در زمین محقق نگردد، بشر به حال خود رها شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین دومین قانون یادآور شد: این جامعه عدل ویژه عصر آخر الزمان نیست، بلکه در همه ادوار تاریخ، بشر به اقامه عدل فراخوانده شده است. برای پیاده سازی این قانون الهی دو عامل لازم است. نخست فراهم شدن امام عدل است که هم عالم و هم عامل به عدل باشد و شرط دوم جامعه ای است که از این امام بر اساس دو میثاق اطاعت و نصرت او، پیروی نماید.

وی ادامه داد:‌در همه ادوار تاریخ خداوند متعال امام عدلی را فراهم نموده است و اگر مردم از این امام عدل بر اساس این دو میثاق پیروی نمایند، جامعه عدل محقق خواهد شد در غیر این صورت قانون قرآنی استبدال جاری می شود و قومی دیگر جایگزین آنها خواهند شد.

آیت الله اراکی با اشاره به اجرای مکرر قانون استبدال در تاریخ، اظهار داشت: در امامت آل ابراهیم که مقطع خاصی از تاریخ بشر است، حرکت به سمت جامعه عدل الهی آغاز شد و به همین دلیل امامت در آل ابراهیم تا روز قیامت و برپایی جامعه عدل الهی باقی خواهد ماند.

وی نخسین مرحله اجرای قانون استبدال را جایگزینی آل اسماعیل با آل اسحاق و بنی اسرائیل برشمرد و تصریح کرد: زمانی که حضرت موسی(علیه السلام) با موفقیت بنی اسرائیل را از چنگ فرعون نجات داد، خداوند بنی اسرائیل را به اقامه جامعه عدل فرا خواند؛ اما بنی اسرائیل به میثاق و عهد خود پشت کرد و قانون استبدال جاری شد و این رسالت به ذریه اسماعیل انتقال یافت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: همه مسلمانان قبول دارند امت محمد(صلی الله علیه و آله) از پیمان با رسول خدا بازگشتند. اوج این پیمان شکنی با رسول خدا و نماد آن در صحرای کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله(علیه السلام) تجلی یافت. گریه ما در محرم، اشک توبه و بازگشت جامعه اسلامی به سوی خداست. ماجرای کربلای حسینی نماد پیمان شکنی با خداست. اینکه سیدالشهدا در روز عاشورا ندای هل من ناصر ینصرنی سر می دهد، یادآوری میثاق و عهد الهی است. از این پیمان شکنی یک استبدال دیگر محقق شد که از قبل در قرآن کریم وعده آن داده شده بود.

وی با اشاره به شکل گیری جریان مقاومت اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(قدس سره) ابراز داشت: امروز شاهدیم جبهه مقاومت از ایران تا لبنان و یمن و… تا چه میزان تحت فشار و تهمت قرار دارند، اما همانگونه که قرآن کریم وعده داده است در استبدال دوم قومی جایگزین شد که در برابر کافران قوی بوده، در تلاش در راه خدا خسته نشده و از سرزنش‌ها غمگین نمی‌شوند. امروز به برکت انقلاب اسلامی امتی پرورش یافته است که تمام ویژگی های قرآنی برای تحقق وعده الهی جامعه عدل فراگیر را دارا هستند.

آیت الله اراکی در پایان با اشاره به اینکه در زمان رجعت به سر می بریم، اظهار داشت: ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) تنها با استواری جامعه بر عهد و میثاق ناشکستنی پیروی و نصرت آن حضرت ممکن است و امروز به نظر می رسد شکل‌گیری جریان مقاومت اسلامی تحقق این قوم باشد.

گفتنی است قرائت قرآن و زیارت آل یس، شعرخوانی به زبان انگلیسی و برگزاری میزگرد به زبان انگلیسی توسط طلابی از ملیت‌های کانادا، ترینیداد و توباگو، ایران و افغانستان، از دیگر برنامه‌های این همایش بین المللی بود.

مشاهده گزارش تصویری