آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:

همه انسان ها می توانند راه خود به سمت خدا را بیابند

مراسم جشن میلاد حضرت حجت بن الحسن العسکری و مراسم تعمم 60 نفر از طلاب مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تاکید بر استفاده از فرصت احیاء شب نیمه شعبان گفت: در قرآن کریم خلافت تکوینی برای انسان قرار داده شده «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» چون جعل تکوینی است مسئله مربوط به خلقت حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام است.

معظم له بیان داشت: چون جعل در این آیه، جعل تکوینی است پس متعلقش هم باید تکوینی باشد؛ «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» این خلافت، خلافت تکوینی می‌شود. اما آیاتی که به انبیاء می‌فرمایند: «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَليفَةً فِي الْأَرْضِ»، این جعل، جعلِ‌ تشریعی است و چون جعل تشریعی است متعلقش هم یعنی خلافت باید یک امر تشریعی باشد.

استاد حوزه اظهار داشت: در این آیه محل بحث هم آیه ۵۵ سوره مبارکه نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ»، این وعده، وعده‌ی تکوینی نیست؛ بلکه تشریعی است. یعنی خدا می‌فرماید در همین عالم دنیا من یک سنتی دارم و یک قانونی دارم و آن اینست که «الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» را خلیفه قرار می‌دهم. استخلاف، یعنی جعل شخصٍ آخر خلیفة. یک شخص دیگری را خلیفه قرار دادن،‌ این را تعبیر به استخلاف می‌کنند.
وی خاطر نشان ساخت: به مناسبت نيمه شعبان اين نکته را مطرح مي‌کنم که بررسي کنيد دين، در عصر ظهور داراي چه خصوصياتي است؟ در روايات چنين آمده که پيش از ظهور دو حرف از علم در اختيار مردم و علماء قرار مي‌گيرد و بيست حرف از علم در زمان ظهور آشکار خواهد شد.

سخنران مراسم ادامه داد: لذا بايد به محدوديت و حقارت خودمان توجه داشته باشيم همان‌گونه که در دعاهاي امام سجاد(علیه السلام) مشاهده مي‌شود اين هنر را داشته باشيم که هميشه خودمان را بدهکار خداوند بدانيم، هميشه خود را در مقابل او مقصر بدانيم ولي متأسفانه گاهي از صبح تا غروب به دنبال مسائل علمي هستيم و از ياد خداوند غافليم بايد از خدا خواست که اين حالت را در قلب ما قرار دهد که پس از آن بسياري از راه را طي خواهيم کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: گرچه اين حالت در اثر اين مباحث نيز به وجود مي‌آيد موعظه براي مردم عوام تأثير فراوان دارد اما تأثيری در توجه آنان به ضعف‌هايشان و برتري قدرت خداوند، نمي‌کند. اما مشکلات و مباحث دقيق علمي، اين خاصيت را دارد که در هر قدم ما را متوجه قدرت خداوند و ضعف خودمان مي‌نمايد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم تعمم طلاب به دست آیت الله محمد جواد لنکرانی صورت پذیرفت.