مدیرعامل بنیاد هدایت در جمع المصطفائیان خراسان:

تمدن اسلامی بر پایه حکمرانی ولایی و امامت است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدیان در گردهمایی جهاد تبیین در جمع المصطفائیان خراسان گفت: تمدن اسلامی که در ایران بنا کرده‌ایم بر پایه مدل حکمرانی ولایی و یا همان امامت است و این امامتی که ما می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم حرف جدیدی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت، در گردهمایی جهاد تبیین، اظهار داشت: یکی از مسئله‌های جدی که در طی سال‌های اخیر و شاید هم قرن‌های اخیر ذهن مردم را به خود مشغول کرده این است که چگونه می‌توانیم خوشبخت باشیم و به سعادت برسیم. این در حالی است که همه افراد در صدد هستند که در همه مکاتب به آن پاسخ دهند.

وی بیان کرد: در ۴۰۰ سال اخیری که عصر روشنگری در اروپا آغاز شده، آن‌ها برای این سوال پاسخ‌هایی را و برای جواب‌های خود نیز نظام‌هایی را طراحی کردند و برای این نظام‌ها نیز افرادی را تربیت و برای این فضا هم ادبیاتی را تولید کردند و در نهایت برای این ادبیات خود محصولات هنری تولید کردند.

مدیرعامل بنیاد هدایت عنوان کرد: در واقع آن‌ها این محصولات هنری که تولید شده بود را در رسانه‌ها با ضریب بسیار زیادی توزیع کردند و البته هنوز هم توزیع می‌کنند.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: آن‌ها راه‌های مختلفی را در پیش گرفتند و اقدامات زیادی در این مسیر انجام دادند تا اینکه به توسعه‌ای دست یافتند و بر این باور بودند که این توسعه نبایستی خانواده، محیط زیست و به ویژه نظام سیاسی را نابود کند و ساختار جامعه نیز به گونه‌ای باشد که همه افراد باید در آن جامعه حق رای داشته باشند و جامعه‌ای بر پایه دیکتاتوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت تلاش کردند که جامعه خود را با این مدل‌ها پیش برند و آخرین نسخه‌ای که اروپاییان به آن رسیدند، سند توسعه هزاره بود. آن‌ها در سازمان ملل همه کشورها را گرد هم آوردند و با استفاده از دانشی که در طی ۴۰۰ و یا ۵۰۰ سالی که کسب کرده بودند روشی را تدوین کنند و تا هزار سال جامعه خود را بر اساس این سند هزاره پیش برند که این سند در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل به تصویب رسید.

مدیرعامل بنیاد هدایت اظهار کرد: پس از اینکه این سند تصویب شد به تدریج ناکارآمدی این سند خود را نشان داد، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۵ وقتی خواستند در سازمان ملل سند جدیدی را برای توسعه تصویب کنند، در مقدمه سند «اس دی جی اس» که در ایران به«سند ۲۰۳۰» که در ۱۴ سرفصل و زیرفصل‌های متعددی آمده معروف است، آوردند که با توجه به شکست اهداف سند توسعه هزاره برنامه جدیدی داریم و به نوعی در این سند آمده که دنیا باید چگونه باشد.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: در واقع شما طلبه‌ها به ایران آمده‌اید تا اسلام را بیاموزید و زمانیکه به کشورهای خود باز می‌گردید مردم از شما خواهند پرسید که آیا اسلامی که شما آموخته‌اید می‌تواند برای زندگی ما هم کاربردی باشد یا خیر؟ و آیا می‌تواند در کنار مدل‌های توسعه غربی ما را رو به جلو ببرد؟

وی عنوان کرد: آن‌ها مدل‌های توسعه غربی را تجربه کرده‌اند و هر بار هم شکست خورده‌اند و به جرات می‌توان گفت که نمی‌توان مدلی را در غرب پیدا کرد که مطرح شده باشد اما با شکست مواجه نشده باشد.

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: اما اینکه ما در این مسیر ادعایی داریم و این ادعا را نیز در مسیر پیشرفت بشر ارائه می‌دهیم ریشه در کجا دارد و چگونه می‌توان اثبات کرد که این حرف خداست؟

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: هرکسی در هر کجایی از عالم هر یک از تمدن‌های مصر باستان، یونان باستان، ایران باستان، تمدن‌های جدید و… زمانیکه وقتی می‌خواستند تمدنی را بنا کنند باید این تمدن آن‌ها از سه مقوله سخت افزار، افزار و سیستم عامل برخوردار باشد.

وی ادامه داد: حال سوال این است که سیستم عامل این تمدنی که ما می‌خواهیم برپا کنیم چیست؟ در حالی‌که ما مدعی هستیم که می‌خواهیم تمدن اسلامی برپا کنیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت اظهار کرد: برای اینکه بدانیم سیستم عامل در تمدن اسلامی چیست می‌توانیم به این سخن از رهبر انقلاب که جمله کلیدی و ارزشمندی است، توجه کنیم. ایشان می‌فرمایند که تا پایان دنیا هر جایی که مسلمانان بخواهند، همت کنند و از سوی خدا هدایت شوند که اسلام را تحقق بخشند و جامعه اسلامی را تحقق بخشند باید امامت را احیا کنند.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: در اسلام مهم‌ترین عنصری که سیستم عامل تمدن اسلامی است، مدل حکمرانی است. اما سوال این است که این تمدن چگونه در اسلام بنا می‌شود؟ که در پاسخ باید گفت این تمدن بر پایه مدل حکمرانی ولایی و یا همان امامت است و این امامتی که ما می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم حرف جدیدی نیست.

وی عنوان کرد: ما یک امامت خاص و یک امامت عام داریم، امامت خاص منحصر در ۱۴ معصوم است اما امامت عام در عصر غیبت به نواب عام امام زمان واگذار شده است. در حالی‌که در زمان اهل بیت(علیهم السلام) تمامی آن‌ها تلاش کردند مدل امامت را، هم تبیین و هم برپا کنند.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری چند ویژگی را برای این مدل حکمرانی ارائه فرموده‌اند، اول اینکه این مدل مردمی است و مردم باید آن را بپذیرند، دوم اینکه این مدل دینی و اعتقادی است، سوم؛ ظالم نیست، چهارم؛ اشرافی نیست و پنجم هم مظلوم نیست.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: در طول حکومت اهل بیت(علیهم السلام) هم این مدل تبیین و هم مقدمات واگذاری آن به نواب عام آماده شد. از زمان غیبت کبری که امام زمان این امامت را به فقها واگذار کردند، تمامی فقها تلاش داشتند که این ولایت را برپا کنند تا در نهایت که این سرمایه عظیم به عصر کنونی رسید.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه امام راحل آمدند و حکمرانی الهی را در مقیاس کلان پیاده کردند، در راس جامعه حکمرانی الهی قرار گرفت، اما این یک لایه از مدل حکمرانی ولایی است و کافی نیست بلکه این حکمرانی باید لایه به لایه و در سطوح مختلف باید جاری شود که برای این مهم نیز لازم است تا انقلابی بر اساس مدل حکمرانی تشکیل شود و انقلابی هم که حضرت امام راحل برپا کردند بر اساس این نرم افزار بود.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: پس از اینکه این انقلاب به پیروزی رسید، نظام را هم بر اساس این مدل برپا کردند و نظام اسلامی را چندین بار در سطوح مختلف به رفراندوم گذاشتند و همین اقدامات موجب شده که این انقلاب در تمام دنیا بی‌نظیر باشد، چرا که هیچکس همانند امام راحل نمی‌توانست با وجود اینکه کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که اصل حکومت را به رای‌ریزی عموم بگذارد.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: امام راحل پس از پیروزی انقلاب تلاش کردند این حکمرانی را با ابزارها و فناوری‌هایی در جامعه طراحی کنند، به گونه‌ای که ایشان در حوزه‌های مختلفی فناوری‌های جدیدی را مانند جهاد سازندگی، مهضت سوادآموزی، کمیته‌های انقلاب اسلامی و… ایجاد کردند.

وی اظهار کرد: اما در حال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم؟ شرایطی که در طول ۴۰ سال اول انقلاب رخ داد توانستیم امامت را در مقیاس کلان تثبیت کنیم و تثبیت هم به این بود که نظامی را برپا کردیم که به دنبال این موضوع همه دشمنان از هر طریقی که می‌توانستند تلاش کردند که چنین امامتی را نابود کنند که خوشبختانه نتوانستند، چرا که به دلیل استحکامی که این حکومت دارد و بر اساس مدل ولایت برپا شده قدرت خود را به آن‌ها نشان داده است.