برگزاری کارگاه توانمندسازی با عنوان جهاد تبیین ویژه طلاب نمایندگی المصطفی در خراسان

در آستانه ماه مبارک رمضان کارگاه توانمندسازی با عنوان جهاد تبیین ویژه طلاب نمایندگی المصطفی در خراسان صبح و بعد از ظهر با حضور 300 طلبه خواهر و برادر در تالار شهر شهرداری مشهد برگزار شد.

در این کارگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در خصوص ابلاغ دین وجود دارد و طلاب باید به آن توجه داشته باشند درک صحیح و تفکر دقیقی نسبت به نیازهای جامعه است که این درک صحیح از طریق مطالعه و شناخت جریان‌های فکری، سیاسی، رسانه‌ای، جبهه استکبار، اندیشه جوانان، شبهات موجود ایجاد می‌شود.

ضرورت نگاه هدفمند در ایام ماه مبارک رمضان

وی افزود: در واقع باید در یک حرکت تبیینی، نگاه هدفمند داشته باشید. به عنوان مثال در طول ماه مبارک رمضان حق حداقلی مباحث اعتقاداتی، توحیدی، جایگاه رسالت و سیره نبوی و ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی پیامبر(ص)، موضوع امامت و معاد باید ادا شود.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: بخش دیگر مورد توجه مربوط به احکام شرعی است. اینکه هدف گذاری کنید برای مخاطبان خود چند مسئله فقهی کاربردی را بیان کنید، چرا که فقه در بین مردم ضعیف شده است و همچنین بخشی از فعالیت خود را نیز به بیان مباحثی چون اخلاق، رفتار و سبک زندگی اسلامی اختصاص دهید.

وی عنوان کرد: یکی از مباحثی که می‌تواند برای افراد و به ویژه بانوان مورد توجه قرار گیرد و به نظر می‌رسد که کاربردی باشد؛ سیره تربیتی، عبادی، فرزند پروری، اجتماعی و علمی حضرت زهرا(س) است که البته این موضوع برای سایر ائمه اطعار(ع) نیز صدق می‌کند و می‌توان تمام این ویژگی‌های آن‌ها را بیان کرد، چرا که میزان و شاخصه مهمی برای هدایت جامعه محسوب می‌شود.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: بخش بعدی که به نظر می‌رسد اهمیت دارد؛ بحث توسعه معارف قرآن است. این یک هدف گذاری خوبی است که به نظر من یک طلبه باید نگاه هدفمندی نسبت به این مسائل و آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) داشته باشد.

اهمیت تبیین واقعیت‌های جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام والملسمین صالح در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین واقعیت‌های جمهوری اسلامی اشاره و عنوان کرد: علاوه بر مباحث و آموزه‌های قرآنی توجه به مباحث انقلاب اسلامی نیز می‌تواند مهم باشد، چرا که امروزه انقلاب اسلامی پیاده کننده اسلام اصیل و به تعبیر امام راحل نیز اسلام ناب محمدی است.

وی اظهار داشت: همچنین باید گفت که جمهوری اسلامی ایران یک نظام کارآمد است، به گونه‌ای که عمده حرکت دشمن و تحولات در غرب از عصر رنسانس تا به امروز این است که دین را از متن جامعه حذف کنند و دین را برای عرصه‌های اجتماعی ناکارآمد جلوه دهند.

جمهوری اسلامی، الگویی برای جهان

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان عنوان کرد: در این میان جمهوری اسلامی الگویی برای جهان شده که نظامی دینی، کارآمد و دارای برنامه جامع برای حیات انسان در ابعاد فکری، اخلاقی، سیاسی، خانوادگی و زیست محیطی است و همانگونه که برای روح برنامه دارد، برنامه‌هایی هم برای جسم، دنیا و آخرت دارد و رسالت شما طلاب این است که کارآمدی دین را با نگاه یک جامع، دین را به حیات بشری معرفی کنید.

حجت‌الاسلام صالح تاکید کرد: اما باید دقت داشت که این ابلاغ منحصر به اعتقادات و اخلاق نباشد بلکه باید در ابعاد سیاسی و اجتماعی در برابر شگردهای دشمن و جبهه استکبار معرفی کرد. همچنین علاوه بر این موارد نیز باید معرفی تمدن نوین اسلامی را با یک نگاه بزرگ تمدنی هم داشته باشید.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان خاطرنشان کرد: از این‌رو این نگاه جامع به ابعاد اسلام باید در طی ۳۰ روز تقسیم‌بندی شود و در میانه راه نیز باید در روز شهادت امام علی(ع) نیز افکار خشک تحجرآمیز خوارج را برای جوامع امروزی معرفی کنید.

جهاد تبیین با معرفی انقلاب اسلامی به جهانیان

حجت‌الاسلام والملسمین صالح بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به جهاد تبیین تاکید فرموده‌اند و این یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان است که البته بخشی از این دغدغه‌ها هنوز محقق نشده است، چرا که ایشان در دیدارهای مختلفی که با اقشار مختلف جامعه داشته‌اند همواره تاکید می‌کنند که مسئله جهاد تبیین را جدی بگیرید. از این‌رو شما طلاب باید در راستای تحقق این جهاد تبیین، واقعیت‌های انقلاب اسلامی را به جهان معرفی کنید.

وی اظهار داشت: امروزه دشمنان انقلاب اسلامی در صدد هستند تا فکرهای مردم این جامعه را تغییر دهند، به گونه‌ای که نظام استکبار در حال مهندسی ذهنی جهانی است، اما این جمهوری اسلامی است که به عنوان یک الگو معرفی شده است و به لحاظ اقتصادی، نظام‌سازی، دولت‌سازی، جامعه‌شناسی، تربیت نسل انقلابی و ایجاد مانع برای نفوذ استکبار به ویژه صهیونیسم نقش آفرینی کرده است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان افزود: اما این در حالی است که دشمنان پیوسته در تلاش هستند که این نظام را در ذهن جهانیان ناکارآمد جلوه دهند، به گونه‌ای که رسانه‌های جهان تصویر دیگری از جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده‌اند. از این‌رو شما باید مطالعات عمیقی نسبت به جهاد تبیین، ویژگی‌های انقلاب اسلامی و مولفه‌های اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: شما طلاب باید بدانید که غرب، آمریکا و اروپا اگر می‌توانست مانع از برنامه‌های مختلف علمی، هسته‌ای، تربیتی و فکری را بگیرد قطعا یک روز هم صبر نمی‌کرد و پیش می‌آمد، اما به واقع که جرأت چنین کاری را ندارند تا یک حرکت نظامی انجام دهند، زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران متکی بر قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و تکلیف شما در این راستا نیز این است که مؤلفه‌های قدرت این نظام را برای مردم بیان کنید.

وی خاطرنشان کرد: در واقع شما طلاب در طول دوران فعالیت خود مامور به خودساختگی و اصل ابلاغ دین هستید که ریشه در ایمان راسخ شما دارد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: قرآن کریم به پیامبر(ص) فرماید: «تبلیغ کن» البته قرآن کریم برای کسی که می‌خواهد تبلیغ کند پنج دستور تعریف کرده است؛ اول اینکه در طول تبلیغ فقط خدای خودت را بزرگ بدان، از قدرت‌های استکبار و فقر و تنهایی نترس، از بدی‌ها و آلودگی‌ها فاصله بگیر، پاکدامن باش، منت نگذار و کار خود را بزرگ ندان و اخلاص را حفظ کن، چرا که منت گذاشتن یکی از آسیب‌های بزرگ و جدی در جهت تبلیغ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تاکید کرد: در واقع این منطق قرآن در جهت خودساختگی یک طلبه است. از این‌رو از طلاب انتظار می رود که در هر منطقه‌ای که هستید یک کرسی تفسیر ایجاد و پرچم قرآن را برپا کنید، چرا که ماه رمضان ماه نزول قرآن است و در این راستا نیز می‌توانید از تفسیرهای موجود مانند المیزان، نور و… که تفسیرهای ساده و قابل تدریس هستند استفاده کنید.

وی خاطر نشان کرد: همچنین شب‌های قدر را که شب نزول قرآن است را به تفسیر قرآن بپردازید و در سفرهای خود نیز با سایر ادیان با یک نگاه علمی و تمدنی در ارتباط باشید.