اولین جلسه تفسیر قرآن کریم در روز شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲شمسی مطابق با سوم رمضان المبارک ۱۴۴۴ قمری پس از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور طلاب، اساتید و کارکنان مجتمع آموزش عالی فقه در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه برگزار شد.
پیش از جلسه، حجت الاسلام والمسلمین تلخابی رئیس محترم مجتمع ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان و ضمن تقدیر از زحمات ۱۷ ساله حضرت آیتالله العظمی سبحانی که در سال های گذشته جلسه تفسیر داشته اند ، از حضرت آیت الله کعبی در خصوص قبول دعوت و برگزاری جلسات تفسیر تقدیر و تشکر نمود.
در این جلسه، حضرت آیت الله کعبی پس از ذکر محل نزول و ویژگیهای سوره محمد، به ترجمه و تفسیر سه آیه نخست این سوره پرداخت.
وی از لحاظ محتوا و محوربندی این سوره ابراز داشت: محور اصلی این سوره تبیین صفآرایی جبهه حق و باطل است و محوریت جبه حق با اهل ایمان و اهل عمل صالح و اطاعت کنندگان و پیروان مطلق رهبری رسول گرامی اسلام است جبهه باطل هم مشرکین قریش هستند، آنهایی که در مقابل خط ایمان با تمام قدرتشان ایستادند.
استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در این سوره، ماهیت و نتیجه و دروس مترتب بر این مقابله تبیین میشود و اینکه این سوره صرفا متعلق به تاریخ صدر اسلام نیست بلکه گذشته و حال و آینده را به هم ربط میدهد خصوصا فرازی از سوره که میفرماید “ذلک یضرب الله للناس امثالهم” لذا با توجه به وضعیت فعلی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون و تحولات عرصه روابط بین الملل و شکلگیری نظم نوین ضد آمریکایی، این سوره از لحاظ روابط بین الملل درسهای گستردهای دارد.
آیت الله کعبی گفت: این سوره، خط ولایت محمد و آل محمد و ولایت عملی و نظری را در میدان نبرد مشخص میکند لذا اسم دیگر این سوره “قتال فی سبیل الله” است این سوره به تفاوت بین مجاهدین و قاعدین و افراد راحت طلب و منافقین اشاره میکند کسانی که بیماری دل دارند و در نبرد حق و باطل معمولا یا تماشاچی هستند یا نق میزنند این سوره اینها را خوب برملا و مفتضح میکند.
وی خاطرنشان کرد: در پایان این سوره به بعضی از سنتهای مطلق و مشروط الهی مثل سنت انتصار “ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم” و سنت استبدال که اگر از راه برگردید و تسلیم شوید و میدان را ترک کنید و در صحنه حاضر نشوید، خداوند اقوام دیگری را جایگزین شما خواهد کرد که رسالت اسلام را حمل خواهند کرد ” ان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم”نماینده خبرگان رهبری با اشاره به معنای “کفر” و “صد عن سبیل الله” و “اضل اعمالهم”، مصداق آن را در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) کفار قریش اعلام نمودند که با ویژگیهایی مثل مشی طاغوتی و تجاوز به دین خدا در مقابل جبهه حق و پیروان آن ایستادند و در نهایت خداوند اعمال کفار را نابود میکند.
آیت الله کعبی در ادامه، به توضیح جبهه حق و باطل پرداخته و ایمان و عمل صالح و اعتقاد به اصول دین و عمل به تمامی احکام فردی و اجتماعی و حکومتی اسلام را مصداق آن بیان نمود و دینمداری سکولار و عدم عمل به مسائل اجتماعی اسلام و را از مصادیق حرکت در جبهه باطل اعلام کرد.
در پایان، وی ضمن اشاره به حدیث قدسی از حضرت امام محمد باقر(علیه السلام)، اظهار داشت: هر قومی در قیامت به رهبری امام عصر خودش ظاهر میشود و گناهان صغیره آن قوم به خاطر تبعیت از جبهه حق و پیروی از امام عصرشان بخشیده خواهد شد و وظیفه مسلمین و ملاک جبهه حق در زمان فعلی، تبعیت از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با توجه به غیبت حضرت، تبعیت از ولی فقیه جامع الشرایط و آگاه به زمان و مجری احکام اجتماعی و حکومتی اسلام میباشد.
Δ