افتتاح بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بخش بین الملل سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور فرهنگی و دینی موریتانی و وزیر فرهنگ و گردشگری نیجر عصر دیروز در مصلی امام خمینی(قدس سره) تهران آغاز به کار کرد.

در ادامه آقای دکتر صالحی به همراه وزرای نیجر و موریتانی پس از افتتاح این بخش از نمایشگاه، با حضور در غرفه جامعةالمصطفی العالمیه در بخش بین المللی سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، از آخرین دستاوردهای قرآنی جامعةالمصطفی بازدید به عمل آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی در آیین افتتاحیه این بخش، با اشاره به حضور جامعةالمصطفی در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اظهار داشت: از زمان نهایی شدن بخش بین الملل و با توجه به ظرفیت فراوان جامعةالمصطفی در حوزه‌های قرآنی و حدیثی، المصطفی محتواهای لازم را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و ترویجی تهیه و تامین نمود و برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: غرفه المصطفی هم به لحاظ محتوایی بواسطه کارهای فاخری که طی سالیان گذشته توسط طلاب و اساتید المصطفی رقم خورده است به خوبی تامین گردید و هم از لحاظ شکلی و غرفه آرایی از یک جذابیت و زیبایی بصری خاصی برخوردار است.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی با اشاره به حضور طلاب بین الملل المصطفی در این غرفه نمایشگاهی، ابراز داشت: روزانه ۱۵ نفر از طلاب بین الملل، اعضای هیئت علمی و کارکنان جامعةالمصطفی در غرفه حضور دارند.

وی در تشریح بخش ترویجی غرفه المصطفی یادآور شد:‌ این بخش متشکل از فعالیت های قرآنی طلاب و تشکل‌های المصطفی است که طلاب و مسئولان تشکل‌ها در جایگاه خود حضور یافته و فعالیت‌های قرآنی تشکل و کشور خود را برای بازدیدکنندگان تبیین می‌نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در بخش هیئت علمی نیز هر شب استادانی از جامعةالمصطفی در نمایشگاه حضور یافته و علاوه بر تبیین دستاوردهای علمی المصطفی در حوزه قرآن کریم و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به بازدیدکنندگان، اقدام به برگزاری نشست‌های علمی می‌نمایند. در کنار این نشست‌های علمی، بخشی به نشست‌های علمی طلاب و دانش آموختگان در حوزه مطالعات میان‌رشته ای قرآن و علم اختصاص یافته است که هر شب یکی از طلاب دستاورد رساله خود را تبیین می‌نماید.

وی غرفه المصطفی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را از لحاظ وسعت، زیبایی بصری، محتوایی و تنوع غرفه‌داران متمایز از سایر بخش‌ها و ستودنی دانست.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به دیگر برنامه‌های قرآنی جامعةالمصطفی در ماه رمضان خاطرنشان کرد: در کنار فعالیت‌های جاری قرآنی که به صورت مستمر دنبال می‌گردد، چند برنامه‌ خاص در ماه مبارک توسط صف و ستاد المصطفی پیگیری می‌شود که یکی از این برنامه‌ها اعزام قاریان به شهرها و کشورهای مختلف است که امسال چند قاری المصطفی برای برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های تلاوت قرآن کریم اعزام گردیدند.

وی برگزاری اختتامیه‌های جشنواره قرآن و حدیث المصطفی را یکی دیگر از این برنامه‌ها برشمرد و گفت: ۲۸ امین دوره جشنواره قرآن و حدیث المصطفی در حال برگزاری است. مرحله نخست و عمومی این جشنواره در بخش شفاهی و کتبی برگزار شد و نفرات برتر در همه رشته‌ها مشخص شدند. در واحدهای آموزشی المصطفی در قم و نمایندگی‌ها اختتامیه‌هایی برای تکریم از نفرات برگزیده مرحله عمومی در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان را برگزاری مرحله نخبگانی جشنواره قرآن و حدیث برشمرد و تصریح کرد: این مرحله با حضور ۱۴۰۰ نفر از راه یافتگان به این مرحله در حال برگزاری است. البته این مرحله دارای فرایند‌های متعددی است که آخرین مرحله آن برگزاری حضوری رقابت‌ها در برابر داوران بین المللی خواهد بود.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی در پایان با اشاره به برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن و شرح حدیث، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در مراکز آموزشی و ستاد مرکزی جامعةالمصطفی ویژه ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: این کرسی‌ها با حضور اساتید بزرگ قرآن و حدیث مانند استاد قرائتی آغاز شده است و هم اکنون در حال اجراست.