سومین جلسه نشست علمی تبیین اصول اعتقادی در قرآن

سومین جلسه از سلسله نشست های علمی تبیین اصول اعتقادی در قرآن کریم در مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی میانجی در این جلسه از نشست های تبیین اصول اعتقادی با اشاره به موضوع بحث در زمینه تفسیر آیه قل هو الله احد به بیان علت نزول این آیه پرداخت و افزود: زمانی که یهود به پیامبر مراجعه کردند و گفتند خدا را برای ما معرفی کن. خدا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید بگو او که اسمش الله صفتش احد است و الله جمیع صفات خداوند را داراست.

وی خاطرنشان کرد: مرحله تحلیل زمانی است که از چرایی و علت شیء بحث می شود پس از اینکه معنای احد بیان و تحلیل شد می توانید رابطه احدیت با سایر صفات مانند عالم و حکیم بودن را بیان کنید.

رئیس مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی با بیان اینکه احد دارای دو معنا است، گفت: اول اینکه یکی است و معنای دیگر این است که جزء ندارد. همه توحید در این است دین یعنی احد، امامت یعنی احد، عدالت یعنی احد. اگر فردی احد را درک کند می گوید من یتوکل علی الله فهو حسبه.

وی عنوان کرد: اگر انسان این جمله را بفهمد لا موثر فی الوجود الی الله به معنای توحید رسیده است. توحید اباعبدالله الحسین علیه السلام در عصر عاشورا تجلی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی میانجی خاطرنشان کرد: احد یعنی خدا جزء ندارد و خدا یکی است و چون جزء ندارد کفوا احد، صمد، لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد است. واجب الوجوب فهم فلسفی احد است واجب الوجوب به ذاته یعنی اینکه وجود از خودش است و برای غیر نیست.