جلسه تفسیر قرآن کریم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

جلسه تفسیر قرآن کریم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان با موضوع تفسیر سوره حمد و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خالق پور، در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد.

جانشین ریاست المصطفی در ادامه این جلسات به بیان بخش دیگری از پیام های آیه اهدنا الصراط المستقیم پرداخت و گفت: این آیه در کسوت دعا آمده است به این معنا که خداوند متعال آنچه را که از خلقت ما اراده نموده است در این آیه بدون کم و کاست بیان فرمود. بنابراین این دعا چکیده همه دعاهایست که همه انسان ها تقاضای آن را دارند.

وی ادامه داد: دعا برای هدایت به صراط مستقیم پس از مرگ نیز ادامه دارد زیرا تنها چیزی که پس از مرگ نیز با ما می ماند صراط ماست. ما هم در دنیا با مسیری که انتخاب کرده ایم زندگی می کنیم و هم در عالم پس از مرگ باید آن را دنبال کنیم. تنها صراطی که باقی می ماند مسیر حق است والا باطل هرگز ماندگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید صراط مستقیم را دنبال کنید و در پی راه های دیگر نباشید. در آیه دیگر نیز می فرماید از خدا بخواهید به دین ماندگار ایمان بیاورید. دین همان افکار، فضائل و اعتقادات است. ما از خدا می خواهیم پیرو عقائد و قوانینی باشیم که ما را به منزل برساند. صراط مستقیم همان دین ماست.

وی با تاکید بر لزوم پایش دائمی اعتقادات و باورها، افزود: صراط دارای مراتب مختلفی است. قرآن کریم می فرماید کسانی که در راه هدایت حرکت می کنند دامنه فهم شان از سیر و سلوک بیشتر می شود و جان شان از فضائل افزون می گردد تا جایی که به درجه عصمت برسند.

جانشین ریاست المصطفی عصمت انسان را در دایره علم دانست و گفت: عصمت انسان ها تشریعی است و هر چه علم انسان بیشتر شود، تقوا و مصونیتش از گناه افزایش می یابد. رسول خدا و ائمه(علیهم السلام) دارای مقام عصمت کبری هستند یعنی جدا از عمل در خیال و افکار نیز معصوم هستند. همه عالم تجلی وجود نوریه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در پایان اظهار داشت: صراط هر فرد دین اوست. ما مدام در حال ساخت مسیر برای خود هستیم اما مهم این است که این مسیر چگونه ساخته می شود. صراط غیر از وجود ما نیست. در قیامت تنها ما و اعمالمان هستیم و مسیری که میان ما و اعمال وجود دارد صراط نامیده می شود. اگر در دنیا انسان صراط را کوتاه کرده باشند در قیامت نیز سریع به اعمال خود دست خواهد یافت. کسانی که در دنیا خدا را فراموش می کنند، خود را نیز پیدا نمی کنند و در قیامت گرفتار آتش وجود خود می شوند.