سخنرانی نماینده المصطفی در همایش «سرسید احمد پیشگام سیره نگاری نوین»

یکی از دستاوردهای مهم نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه دهلی نو ایجاد و استحکام ارتباطات و انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان نمایندگی و برخی دانشگاههای مهم و بزرگ هندوستان است.

درهمین راستا همایش بزرگی در دانشگاه بزرگ علیگر با موضوع: «سرسید احمد پیشگام سیره نگاری نوین» برگزار شد.

در این همایش علاوه بر نماینده جامعةالمصطفی، شخصیت‌های مهم علمی و دانشگاهی دیگر همچون پرفسور توقیرعالم، پرفسورعقیل احمد رییس اداره ان. سی. پی. یو دهلی نو، دکتر شاهد معاون سرسید آکادمی، دکتر ای. آر. قدوائی(رئیس موالنا آزاد فاوندیشن)، پرفسوراخترالواسعی، رئیس اداره، دکتر ذاکرحسین انستیتیوت و استاد دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی نو حضور داشته و سخنرانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری نماینده المصطفی در هند طی سخنانی در این همایش ابراز داشت: شخصیت سرسید احمد مردی بود که در تاریخ تمدن هند چون ستاره منور درخشید، او مردی بود زمان شناس، مکان شناس، اندیشمند که عاقلانه می اندیشید وعاشقانه عمل می کرد. نشانه های عقلانیت او و زمان شناسی او این شد که وقتی چهره پیامبر توسط مستشرقین سیره نگار بنحوی منعکس شد که می خواستند لکه هائی را بر این چهره زیبا تصویرکنند، سرسید احمد بپا خاست  و خطبات احمدیه را نوشت.

وی ادامه داد: سیره نگاری سرسید احمد یک سیره نگاری تئوریک نبود بلکه یک سیره نگاری عملی بود و آنچه که مایه ماندگاری سرسید احمدها شده است و می شود، عمل است.

نماینده المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: روش سیره نگاری در ایران امروز برگرفته از همین سیره نگاری سرسید احمد مبتنی بر سیر حرکت پیامبر(صلی الله علیه و آله)در نیل به اهدافش برای هدایت انسان و ایجاد یک زندگی امن برای انسان بوده است و امروز در ایران به این روش سیره نگاری انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری در پایان اظهار داشت: تصور نشود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) متعلق به هزار و چهارصد سال پیش بوده است. ایشان پیامبر همه زمان‌ها است و قرآن آخرین کتاب خدا و محمد آخرین پیامبر اوست.

شایان ذکر است رونمایی از کتاب سرسید احمدخان با عنوان «خطبات احمدیه» بازدید از کتابخانه بزرگ دانشگاه علیگر و دومین نسخه خطی منسوب به امیرالمومنان(علیه السلام) در این کتابخانه و خضور و سخنرانی در دبیرستان مدینةالعلم کالج علیگر از دیگر برنامه های نماینده المصطفی در این شهر بود.