گرامیداشت روز قدس در تانزانیا

گرامیداشت روز جهانی قدس به همت مدیریت منطقه ای جامعة المصطفی العالمیة در تانزانیا و همکاری سایر مراکز اسلامی این کشور برگزار شد

به مناسبت روز جهانی قدس و در راستای حمایت از آرمان های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برای آزادی قدس شریف، به همت مدیریت منطقه ای جامعة المصطفی العالمیة در تانزانیا، سخنرانان در نشستی به تبیین انتخاب روز قدس از سوی امام خمینی(ره)، فلسفه روز قدس، وظیفه مسلمانان در حمایت از مظلوم و آزادی بیت المقدس پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس نمایندگی المصطفی در تانزانیا در آغاز سخن به آیه ۲۱ سوره مائده اشاره و راهپیمایی روز قدس را مهم‌ترین و زنده ترین مسئله امت اسلامی دانست و اظهار داشت: مسئله فلسطین مسئله اول دنیای اسلام است. موضوع روز جهانی قدس که روز فریاد امت اسلامی در مقابل سیاست‌های تفرقه انگیز و روز جهانی، مقاومت مردم مسلمان است.

 

شیخ عبد الماجد از اساتید حوزه و دانش آموخته جامعةالمصطفی نیز در ادامه این مراسم با بیان این که ستمگران و ظالمان جهان سعی می‌کنند قضیه فلسطین را تحریف کنند تا مسلمانان از این موضوع مهم چشم پوشی کنند،  گفت: یکی از بازی‌های دشمن این است که تمام مؤسسه‌های حقوق  بشر در جهان نسبت به قضیه فلسطین خنثی نشان دهد و آنها هم هیج حرف و تحرکی نسبت به این موضوع ندارند.

 

شیخ حمید جلال، رئیس حوزه امام صادق علیه السلام تانزانیا نیز ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۵  سوره  قصص با تاکید بر این که همه مسلمانان  معتقدند به قداست و عظمت ماه مبارک رمضان هستند،  اظهار داشت: همان‌گونه که ماه مبارک رمضان از مشترکات همه مذاهب اسلامی است. مقوله قدس نیز از جمله مشترکات همه ما است. بنابراین همه مسلمانان  باید در این مقوله متحد باشیم.

 

الوندی سفیر جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم طی سخنانی، دلیل تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی را ایجاد تفرقه در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا و بین کشورهای در حال توسعه و مظلوم برای تفوق و استیلای امپریالیزم و کشورهای استعمار گر دانست و تصریح کرد:  قدس شریف سمبل وحدت همه عدالت‌خواهان و کشورهای همسو و استقلال طلب و ضد استکبار است.

 

آقای شیخ خلیفه خمیس نیز تاسیس رژیم اسرائیل را حربه استکبار برای کنترل جهان اسلام توصیف کرد و ابراز داشت: یکی از استراتژی‌های مهم جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط سیاسی بهتر با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه است تا با برقراری رابطه سیاسی قوی، بتواند دشمنان اسلام را سرکوب کند.

 

علاوه بر آن با توجه به همزمانی روز قدس با ایام شهادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام، برنامه با عزاداری و سینه زنی همراه بود.