استاد درس تفسیر و اخلاق حوزه:

اعتکاف در حرم امام رضا (ع) در ماه مبارک رمضان، نوعی میهمانی در میهمانی است

حجت الاسلام والمسلمین وحیدی در جمع طلاب معتکف حرم رضوی گفت: اعتکاف در جوار امام رضا علیه السلام در ماه مبارک رمضان، نوعی میهمانی در میهمانی است چرا که هم از حیث زمان و هم از حیث مکان میهمان خدا هستید. لذا قدر این لحظات را در این مهمانی خاص بدانید چرا که حضور در این اعتکاف، لبیک به نداهای یا ایهاالذین آمنوا در قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدی استاد برجسته درس تفسیر و اخلاق در جمع طلاب معتکف غیرایرانی در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: خداوند در قرآن سه خطاب دارد و اصل خطاب قرار دادن انسان از سوی خداوند خود یک ارزش محسوب می شود.

وی افزود: خطاب اول خطاب عمومی است که با عبارت یا ایها الناس عام الشمول است. بعد از یا ایها الناس ها معمولا دعوت به اصول دین و دعوت به بندگی خدا است. یا ایهاالناس اعبدوا ربکم در سوره بقره نمونه ای از این آیات است و خداوند با همین رحمت عام خود بسیاری از بندگان را جذب کرده است.

وی ادامه داد: خطاب دوم، یا ایهاالذین امنوا های قرآن است که از آن ها به عنوان رحمت خاص خداوند یاد می شود که بعد از این ندا معمولا فروع دین بیان شده است. به عنوان نمونه یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام است و این نوع خطاب خاص‌تر از یا ایهاالناس است و برای برخی از مردم و بندگان خاص استفاده می شود و لذتی در این ندا است که همه سختی های بعدی را از بین می برد و شیفتگان درگاه ربوبی عاشق این ندا هستند و پاسخ بنده به این خطاب لبیک است. لذا این ندا برای همه نیست و محبت نهفته در این ندا برای متدینان و همنشین‌های خاص خود خداست.

این استاد درس اخلاق متذکر شد: ندای سوم در قرآن کریم ندای یا عبادی است و اگر کسی به نداهای اول و دوم خداوند لبیک نگفت بداند که آغوش خدا برای گنهکار باز است و خداوند او را رها نمی کند و در این لحظه بنده های گناه کار را با ندای یا عبادی مورد خطاب قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم‌ لاتقنطوا من رحمت الله ان الله یغفرالذنوب جمیعا نمونه ای از این نوع ندای خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین استاد وحیدی خاطر نشان کرد: امروز در این اعتکاف بدانید که خداوند ما را خریده است و حجت ما لاتقنطوا من رحمت الله است و در بین این همه شروط برای اعتکاف و معتکف هیچ شرطی برای عدم ورود گنهکار وضع نکرده است چرا که ان الله یغفرالذنوب جمیعا. ان یعنی قطعا، جمله اسمیه یعنی قطعا، الذنوب یعنی همه گناهان، جمیعا همه گناهان، الف و لام استغراق نیز نشانه بر شمول حکم است و بر تمام افراد مدخول خود دلالت می کند.

وی افزود: همچنین در “انه هو الغفور الرحیم” از ضمیر فصل استفاده شده است. یعنی خدا یک ویژگی های دارد که هیچ کس ندارد یعنی خدا غافر نیست بلکه غفور و خیلی بخشنده است. پس مراقب باشید از جوار این مضجع نورانی در ماه مبارک رمضان دست خالی بیرون نروید.

حجت الاسلام والمسلمین استاد وحیدی تصریح کرد: اعتکاف در جوار امام رضا علیه السلام در ماه مبارک نوعی میهمانی در میهمانی است چرا که هم از حیث زمان و هم از حیث مکان میهمان خدا هستید. قدر این لحظات را در این مهمانی خاص بدانید چرا که این حضور لبیک به ندای یا ایهاالذین آمنوا های قرآن است.