نشست «صلح در اسلام، مبانی، اهداف و پیامدهای آن» برگزار شد

وبینارعلمی با عنوان «صلح در اسلام، مبانی، اهداف و پیامدهای آن» به همت نمایندگی جامعة المصطفی(ص)العالمیه دهلی نو هندوستان برگزار شد.

در این وبینار بین المللی علما و دانشمندان برجسته هند و ایران بر محورهای مختلف به گفتگو پرداخته و آرا و نظرات علمی خود را پیرامون صلح امام حسن مجتبی علیه السلام بیان نمودند.

وبینار با تلاوت قرآن کریم توسط قاری محترم آقای فرمان حیدر آغاز شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین رضا شاکری رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در هندوستان، در سخنرانی علمی خود به ابعاد مختلف زندگی امام حسن علیه السلام پرداخت.

وی در پاسخ به اتهامات و ایرادات های ناروای دشمنان و مخالفان نسبت امام حسن مجتبی علیه السلام، اظهار داشت: عمدتا این اتهام زنیهای ناروا در زمان عباسیان و خصوصا در زمان منصور دوانیقی که تنفر عجیب و شدیدی از سادات حسنی داشت، مطرح شد، زیرا عمدتا فرزندان و نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام بر علیه حکومت جور مبارزه می کردند و لذا اتهام زنیها و دشمنی ها نسبت به امام حسن مجتبی علیه السلام و سادات حسنی در این زمان بیشتر بود به حدی که دشمنان از سرهای مبارک سادات حسنی موزه‌ای درست کرده بودند.

نماینده جامعة المصطفی در ادامه به عقلانیت و بصیرت، شجاعت و کرم امام حسن علیه السلام پرداخت و درباره صلح امام حسن علیه السلام فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مدظله العالی را نقل کرد و گفت «قیام امام حسین(ع)قبل از اینکه حسینی باشد حسنی است».

سپس در ادامه وبینار حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا حیدر زیدی، مدیر حوزه علمیه حضرت غفران مآب  لکنئو به فضایل و مناقب حضرت امام حسن(ع)پرداخت و با ذکر حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم « وَ لَوْ کانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ »، اگر فضل و تمام فضیلت‌ها را یک شخص بگیریم، او، حسن است. گفت: در پرتو این حدیث مبارک، امام حسن(علیه السلام)مجسم فضل است.

پس از آن محقق گرامی حجت الاسلام والمسلمین سید پیغمبرعباس، به بیان انگیزه های امام حسن(ع) پرداخت.

سپس رئیس موسسه فرهنگی اهل بیت(ع)هند حجت الاسلام والمسلمین سید شمشاد علی رضوی، در سخنانی گفت: امام حسن مجتبی علیه السلام با عمل به اصول و قوانین و سنت الهی و سیره انبیاء و مرسلین، رسول خدا و امیرالمومنین حضرت علی علیهم السلام به درخواست معاویه جنگ بندی را پذیرفت.

دکتر عباس رضا از دانشگاه اسلامی علیگره نیز طی سخنانی اظهار داشت: در کتب عامه، برخی از علما و مورخین صلح امام حسن مجتبی علیه السلام را ذکر کرده اند ولی تفصیلات و نکات قوت آن را بیان نکرده اند.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین سید سرورعباس نقوی اشعار زیبایی در مدح حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام خواند.