در دانشگاه آنتادیوپ سنگال برگزار شد:

کارگاه آموزشی روش‌ها و سازوکارهای بالندگی اجتماعی در قرآن

کارگاه آموزشی روش‌ها و سازوکارهای بالندگی اجتماعی در قرآن با حضور دكتر عبد الله جاخاته استاد اقتصاد اسلامی در دانشگاه آنتادیوپ سنگال برگزار شد.

این کارگاه آموزشی که به عنوان یکی از برنامه‌های جشنواره قرآنی المصطفی در سالن امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، با استقبال جمعی از طلاب، دانش‌‌آموختگان و استادان نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی العالمية در سنگال همراه بود.

دکتر عبدالله جاخاته در این برنامه، با اشاره به معانى قابل تصور برای رشد اجتماعی و مراحل تاريخي آن در جهان اسلام و بیان دیدگاه‌های صاحب‌نظران غربی، مولفه‌های رشد اقتصادی و سازوکارهای تامین مالی جامعه اسلامی را از منظر قرآن کریم برشمرد و مخالفت مبنایی قرآن با “ربا” و “اکل اموال بالباطل” را از مهمترین بن‌مایه‌های رشد و توسعه اجتماعی جوامع اسلامی دانست.

وی با انتقاد از نظریه‌ها و مکانیزم‌های اقتصادی و مالی غربی که به تضعیف ارزش‌های اخلاقی و کرامت انسانی منجر می‌شود، روش‌ قرآن برای رشد اجتماعی را در دو بخش مکانیزم‌های درونی و اعتقادی و سازوکارهای بیرونی همانند وقف، احسان، قرض الحسنه، عقود شرعی در معاملات و … دانست.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی افزود: مهم‌ترین سازوکار قرآن برای ایجاد رشد و توسعه اجتماعی در امت اسلامی، تبیین و نهادینه‌سازی ارزش‌های اعتقادی و خدایی در انسان همانند مالک دانستن خداوند بر همه اموال و دارایی‌های مخلوق و وکالت و استخلاف انسان از خداوند در استفاده از اموال خود، به عنوان مولفه‌های رشد اجتماعی است که هم فرد را رشد می‌دهد و هم بالندگی اجتماعی را موجب می‌شود.

در بخش انتهایی این کارگاه آموزشی، دکتر عبدالله جاخاته به سوالات حاضران در موضوع مورد نظر پاسخ گفت.

همچنین در پایان با اهدای لوح تقدیر از حضور این استاد در کارگاه آموزشی جشنواره قرآنی قدردانی گردید.

کارگاه آموزشی نمایندگی سنگال