از سوی نمایندگی المصطفی در افغانستان؛

 نشست علمی آمریکا و نقض حقوق بشر در افغانستان برگزار شد

نشست علمی «امریکا و نقض حقوق بشر در افغانستان» به همت دانشکده حقوق دانشگاه المصطفی-افغانستان در سالن دفاعیه این دانشگاه برگزار شد.

محمدعیسی هاشمی، دبیر نشست و محمدحسن همتی و محمدناصر واعظی کارشناسان نشست علمی آمریکا و نقض حقوق بشر در افغانستان بودند.

همتی در ابتدای این نشست به بررسی مفهوم حقوق بشر پرداخت و برای روشن شدن این مفهوم نخست مفهوم حق را بررسی نمود و گفت: حق گاهی در مقابل باطل به کار می‌رود و به معنای راست و صحیح و درست است و زمانی در مقابل تکلیف و به معنای استحقاق، امتیاز و اختیار به کار می‌رود.

وی حقوق بشر را به معنای دوم حق نزدیک دانست و آن را مجموعه امتیازات و استحقاق‌هایی که یک فرد از آن حیث که انسان است، معرفی نمود و گفت: در معنای دیگر حقوق بشر مجموعه مقرراتی است که دولت‌ها آن‌ها را وضع کرده‌اند که باید در میان همه‌ی ملت‌های جهان نافذ باشد.

وی حقوق بشر به این معنا را پدیده جدید دانست که بعد از جنگ جهانی دوم به تصویب سران جامعه جهانی رسیده است.

این استاد دانشگاه سپس به مؤلفه‌ها و ابعاد حقوق بشر و ویژگی‌های حقوق بشر پرداخت و در ادامه به موارد نقض حقوق بشر توسط نیروهای امریکایی در افغانستان در طول اشغال ۲۰ ساله آنان در افغانستان به‌صورت مستند اشاره کرد.

واعظی کارشناس دوم برنامه نیز ضمن پرداختن به تاریخچه حقوق بشر و پیمان‌های بین‌المللی مشابه حقوق بشر، فرایند پذیرش این پیمان‌ها از سوی حکومت‌های مختلف افغانستان را بررسی نمود.

وی در ادامه به‌صورت مستند به موارد نقض حقوق زنان و کودکان از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره کرد.