مراسم گرامی‌داشت روز جهانی قدس در نمایندگی افغانستان

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس مراسم با شکوهی با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور افغانستان در سالن همایش‌های نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیة در افغانستان برگزار گردید.

در ابتدای برنامه قاری محترم عبدالسمیع محبی آیاتی چند از کلام الله مجید را تلاوت نمود. سپس مداح اهل بیت(علیهم السلام)، کربلایی علی‌اصغر حکیمی به مناسبت شهادت مولای مؤمنان امام علی(علیه السلام) مرثیه‌خوانی نمود و در ادامه نیز محمدعارف صداقت  دکلمه‌ای درباره قدس شریف قرائت و محمدعلی‌شاه فائق مقاله‌ی در رابطه با مسئله فلسطین ارائه نمود.

استاد محمداکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان اولین سخنران این مراسم، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین در ایام ماه مبارک رمضان و به‌خصوص شبهای قدر و عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان امام علی(علیه السلام)، نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس از سوی رهبر فقید انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در مبارزه علیه استکبار جهانی و غده سرطانی اسرائیل در منطقه دانست.

استاد محمد اکبری اسرائیل را نماد قساوت، غارت، تجاوز، کشتار و ترور در منطقه معرفی نمود و اظهار داشت: اسرائیل بیش از ۷۰ سال است که در قلب جهان اسلام (قدس شریف) به‌عنوان غده سرطانی و عمال استکبار جهانی عمل می‌کند.

معاون شورای علمای شیعه از نقش استعمار پیر انگلیس در پیدایش حکومت غاصب اسرائیل و پیمان بالفور و ادامه حمایت‌های جهان غرب به سرکردگی امریکا از این رژیم اشاره و حمایت مستمر غرب از رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم نمود.

اکبری در ادامه خاطرنشان ساخت: پان عربیسم، چپ‌گرایی و سیاست سازش با اسرائیل تجربه‌های شکسته خورده می‌باشند. ملت مسلمان فلسطین اکنون مبارزه و مقاومت با اتکای به نیروی ایمان و ظرفیت‌های درونی امت اسلامی را تنها گزینه‌ مؤثر برای آزادی فلسطین می‌دانند.

وی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و پیروزی مجاهدان مسلمان افغانستان در مقابل نیروهای تا به دندان مسلح  شوروی را عامل مهم در خودباوری ملت‌های مسلمان و به‌خصوص ملت مظلوم اما مبارز فلسطین معرفی نمود.

اکبری در پایان به همگرایی و وحدت ملت‌های مسلمان و به‌خصوص دو کشور بزرگ و تأثیرگذار جهان اسلام ایران و عربستان اشاره و اظهار امیدواری نمود که این وحدت و همدلی به عزت و سربلندی و وحدت بیشتر ملت‌های مسلمان و آزادی قدس شریف و قطع دست استکبار و اجانب از منطقه بیانجامد.

دومین سخنران این مراسم مولوی مبارز مسلمیار از عالمان اهل سنت و جماعت بود که مسئله قدس شریف را مسئله‌ی جهان اسلام معرفی نمود و خاطرنشان ساخت: مسلمانان باید فارغ از مسائل نژاد، قومیت، زبان و … با اتکا به ارزش‌های اصیل اسلامی سعی کنند مجد و عظمت اسلام را به مسلمانان بازگردانند.

این عالم اسلامی به تاریخچه اشغال فلسطین پرداخت و از اشغال متعدد این سرزمین تاریخی توسط غاصبان و مستکبران تاریخ سخن گفت و اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها را ناشی از عدم بینش تاریخی و عبرت نگرفتن غاصبان دانست و اسرائیل را محکوم به شکست معرفی نمود.

سخنران پایانی مراسم حجت الاسلام والمسلمین فلاح‌نژاد نماینده مقام معظم رهبری در امور افغانستان، نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهید محراب امام علی(ع) و تشکر از حضار اعم از علما، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اساتید دانشگاه، دانشجویان و… به‌ صورت گذرا به تاریخ اشغال فلسطین توسط صهیونیسم اشاره نمود و بیان داشت: استکبار جهانی با کاشتن بذر این غده سرطانی در قلب جهان اسلام، در صدد تضعیف مسلمانان و استیلا بر آنان است.

وی به نقش رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس شریف و سرزمین مغصوب فلسطین اشاره نمود و مسئله فلسطین را مربوط به کل جهان اسلام معرفی کرد و اظهار داشت: مسئله فلسطین اکنون به نماد مبارزه با استکبار بدل شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در امور افغانستان توصیه نمود که همه‌ی ملت‌های مسلمان برای آزادی قدس شریف با وحدت کلمه تلاش نمایند؛ پیروزی امت اسلامی در آزادی قدس شریف قطعی است. تثبیت تمدن نوین اسلامی، منوط به بازگشت قدس شریف به دامن جهان اسلام است.