حضور نماینده المصطفی در مراسم اختتامیه مسابقه خطاطی قرآن کریم سنگال

مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقه خطاطی قرآن کریم با عنوان «توسعه خطاطی قرآن» YaatalMbindum Al Xuraan با حضور آقای اسدی، نماینده المصطفی و علیرضا وزین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت سنگال برگزار شد.

در این مراسم آقای «سید مرتلا امباکه» نماینده رئیس جمهور و نمایندگانی از سفارت مصر، مغرب و شخصیت های مذهبی طریقت های مختلف تیجانیه، مریدیه و نیز «عثمان با» رئیس دپارتمان زبان عربی، «چیرنو کا» معاون سابق وزیر فرهنگ در امور قرآنی، برخی از مدرسان قرآنی مانند استاد «علیون سال» و نیز شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی سنگال حضور داشتند.

در بدو ورود آقای «الحاجی انجای» از هیئت ایرانی استقبال نمود و به تشریح نمونه خطاطی های رهبران طریقت مریدیه و برندگان مسابقات خطاطی دوره های قبل پرداخت که در نمایشگاه سالن ورودی «مرکز تئاترملّی داکار» برپا شده بود. این مسابقه با حمایت مالی شرکت سنگالی C3s (تولید سیمان و لوازم ساختمانی) متعلق به «سرین سک» و طریقه مریدیه سنگال برگزار گردید.

سپس با تقاضای شبکه تلویزیونی مریدیه مصاحبه کوتاهی با جناب آقای اسدی به زبان عربی و رایزن فرهنگی به زبان فرانسه انجام شد که ضمن تقدیر از اهتمام برگزار کنندگان برای این مسابقه، به هنر خطاطی قرآنی در ایران و ویژگی چنین مسابقاتی در ماه مبارک رمضان اشاره شد و برای متسابقین آرزوی موفقیت اعلام گردید. همچنین ابراز علاقمندی گردید که در آینده چنین برنامه ای به صورت مشترک با جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

پس از استقرار در محل، ابتدا آقای «عثمان جوف» از مدرسان قرآنی و مجری برنامه ضمن تشکر از حضور میهمانان و حضار، مطالبی را در خصوص اهمیت ترویج قرآن و مشارکت فعال مسلمانان در فعالیت های قرآنی بیان نمود.

پس از وی، خانم«سخنا سی» از مدرسان برجسته مدارس قرآنی دختران نیز در زمینه تشویق نوجوانان و جوانان به فراگیری قرائت قرآن و نیز اهمیت این مسابقه برای توجه به قرآن و دقت در مفاهیم قرآن مطالبی را ارائه کرد.

سپس آقای «امباکه» نماینده رئیس جمهور ضمن تأکید بر آموزش قرآن کریم و توصیه به خانواده ها برای فراگیری قرآن کریم توسط نوجوانان و جوانان، مطالبی را در زمینه تلاش رئیس جمهور سنگال آقای «مکی سال» برای حل و فصل مشکلات کشور و نیز توجه ویژه به رشد و توسعه مدارس قرآنی و دفاع از اسلام و مسلمانان پرداخت.

سپس مجری برنامه به معرفی آقای اسدی با عنوان رئیس جامعه المصطفی شعبه منطقه ای داکار پرداخت و اعلام نمود که بر روی صحنه بیاید و نمونه ای از خطاطی قرآنی ایرانی را انجام دهد.

وی نیز پس از خطاطی چند نمونه و ارائه به داوران و حضار، سخنرانی کوتاهی در زمینه مفهوم آیه شریفه «الله نور السموات و الارض» و تقدیر از برگزار کنندگان مسابقه و اهمیت شناخت و توصیه به آموزه های قرآن کریم بیان نمود. در پایان نیز آیاتی را با صوت زیبای خویش قرائت نمود که مورد تشویق حضار و داوران قرار گرفت.

این مسابقه دارای ۷۰۰ نفر شرکت کننده از نقاط مختلف سنگال بود که پس از بررسی های همه جانبه داوران، به تدریج از تعداد برگزیدگان کم شد تا به هفت نفر رسید و در نهایت سه نفر اول انتخاب و اعلام گردید.