پیام آیت‌الله اشرفی شاهرودی در دیدار با رئیس و اعضای دبیرخانه همایش علمی بین‌المللی فقه و تربیت:

مقالات طلاب، باید نوآوری‌های دین را به دنیا عرضه کند

آیت‌الله اشرفی شاهرودی استاد برجسته حوزه علمیه خراسان در دیدار با رئیس و اعضای دبیرخانه همایش علمی بین المللی فقه و تربیت گفت:طلاب باید با تحقیق و مطالعات عمیق‌تر و تدوین و تألیف مقالات فاخر و ارزشمند، نوآوری‌های دین مبین اسلام را به تمام دنیا عرضه کنند.

در آستانه برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح و هیأت همراه در قالب رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت با هدف گفتگو پیرامون اهداف و روند برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت با آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی استاد برجسته حوزه علمیه خراسان دیدار کردند.

در این دیدار آیت‌الله اشرفی شاهرودی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش اظهار داشت: به نظر من همایشی که بناست به همت جامعةالمصطفی(ص) برگزار شود کار خوب و نویی است، به شرط اینکه بتواند مقاله‌های نو و ارزنده‌تری نسبت به مقاله‌های دیگر به دنیا و به ویژه دانشگاه‌ها عرضه کند که اگر آن‌ها این ظرفیت‌ها را ببینند قطعا تمایل بیشتری نسبت به این مباحث نشان خواهند داد و برایشان ارزشمند خواهد بود.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: با توجه به پویایی، آثار و برکات بی بدیل موجود در فقه و اصول تربیتی شیعه، اندیشمندان کشورهای دنیا مشتاق هستند که نوآوری‌های دین ما را ببینند و ما باید این نوآوری‌ها ارزشمند را به آن‌ها ارائه کنیم و این در حالی است که آن‌ها به دور از تعصبات سیاسی تنها به دنبال واقعیت‌ها هستند.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان گفت: بر همین اساس باید دانشمندان و طلاب جامعةالمصطفی به صورت تخصصی، هر یک از ابعاد دین را مورد بررسی بیشتری قرار دهند و در نهایت بتوانند مقالات فاخر و ارزشمندی را ارائه دهند تا بتوانیم با این مقالات نوآوری‌های دین را به عالم معرفی کنیم.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی تصریح کرد: در این میان با توجه به گستردگی مباحث دینی و نیازهای جوامع بشری، جامعةالمصطفی باید نسبت به نوآوری و پاسخ به نیاز معنوی آحاد بشر در اقصی نقاط جهان با استمداد از فقه پویای اسلام ناب مبتنی بر قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام در بخش های مورد نیاز به صورت ویژه دقت نظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی می تواند با تمرکز بر روی چند مبحث مهم و مشخص تعدادی از فضلا را جهت انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر و عمیق‌تر تربیت کند تا در نهایت بتوانند مقالات مطلوب و کاربردی ارائه دهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: این در حالی است که شاید نیاز باشد که از نظرات دانشمندان خارجی نیز استفاده کنند و با استفاده از این نظریات وجوه تربیتی که در دین اسلام و وجوهی که آن‌ها القا کرده‌اند را با یکدیگر مقایسه کنند و بتوانند نوآوری‌های زیبایی را ارائه دهند و آن را به زبان انگلیسی و… ترجمه کنند و با این کارها بتوانیم این مقالات را به عنوان تحفه فقه پویای شیعه به جهانیان ارائه دهیم.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی عنوان کرد: خوشبختانه بیش از ۳۰ هزار روایت در شیعه داریم که ما شیعیان می‌توانیم از آن‌ها در ساحت های مختلف مورد نیاز استفاده کنیم.

گفتنی است افتتاحیه همایش بین المللی فقه و تربیت چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در محل سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی در دونوبت صبح و عصر و اختتامیه آن پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ الی ۱۲ با حضور شخصیت ها و مسئولان ملی و بین المللی و اندیشمندان حوزه و دانشگاه از اقصی نقاط جهان در سالن صبای صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی برگزار می گردد.