رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تاکید کرد:

ضرورت تاثیر همایش بین‌المللی فقه و تربیت در پاسخ به نیازهای علوم انسانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در همایش بین‌المللی فقه و تربیت گفت: جامعةالمصطفی علاوه بر رویکردهای رشته‌ای و علمی که دارد به دنبال پاسخگویی به نیازهای جوامع هم هست و این همایش‌ها می‌تواند نسبت به این موضوع و احصاء آخرین تحولات و نیازهای جهانی در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی، تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، امروز در اختتامیه همایش بین‌المللی فقه و تربیت، اظهار داشت: برگزاری این همایش علمی، اما در تقویت بنیه پژوهشی طلاب المصطفی خراسان اقدامات تاثیر فوق العاده‌ای داشته‌است ، به گونه‌ای که بیش از ۳۰۰ مقاله از طلاب وفضلای ملل مختلف به دبیرخانه همایش واصل شده که تعداد قابل توجهی از این مقالات به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شده است.

وی بیان کرد: از این‌رو یکی از اهداف این همایش این است که طلاب المصطفی دست به قلم شوند و بتوانند در رشته‌هایی که تحصیل می‌کنند تولید علم کنند و هر یک از این افراد می‌توانند این پدیده را در کشورهای خود گسترش دهند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان عنوان کرد: جامعةالمصطفی علاوه بر رویکردهای رشته‌ای و علمی که دارد به دنبال پاسخگویی به نیازهای جوامع هم هست و این همایش‌ها می‌تواند نسبت به این موضوع و احصاء آخرین تحولات و نیازهای جهانی در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی، تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: این همایش بدنبال شناسایی ظرفیت‌های تربیتی است که در فقه نهفته است و همین مهم در جامعةالمصطفی که یک نهاد دینی و بین‌المللی است مورد توجه قرار گرفته و مشهد هم پیشگام این موضوع شده است.

وی اظهار داشت: خاستگاه فقه، قرآن و سنت است، وهمین خاستگاه فقه از منظر ادله نشان‌دهنده حجم بالای ظرفیت تربیتی فقه است، چرا که قرآن کتاب تریبت است و سنت و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) نیز ادامه قرآن هستند، لذا از طریق این ادله می‌توان به ظرفیت تربیتی فقه با محوریت قرآن و سنت رسید.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در خصوص جامعیت فقه تصریح کرد: شهید مطهری می‌گویند که فقه ارائه دهنده جامعیت اسلام است. یعنی اگر کسی بخواهد جامعیت اسلام را در یک تابلو داشته باشد، باید ابواب فقه را ببیند و لذا امکان ندارد نسبت نقص به نظام فقهی داد و آنچه توصیه فقه و فقاهت است نگاه گسترده فقه به ابواب زندگی بشر است. بر همین اساس وقتی فقه نظام‌ساز را مشاهده می‌کنیم درمی یابیم که اراده تشریعی الهی بر این قرار گرفته است که خداوند از طریق تشریع یک نظام هماهنگ با نظام تکوین اراده کرده زندگی بشر در عرصه های مختلف را ترسیم نماید .

وی با اشاره به محورهای اصلی فقه نظام ساز گفت محورهایی که در فقه می‌تواند نظام‌ساز باشد. عبارتند از شخصیت‌سازی، فرهنگ‌سازی، جامعه‌سازی و نظام‌سازی که ظرفیت‌های برجسته فقه هستند و می‌تواند یک سبک زندگی موثر براساس نظام توحیدی را داشته باشد.