رییس نمایندگی المصطفی در خراسان:

تلاش و کوشش عامل رسیدن به موفقیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح در ادامه جلسات درس اخلاق هفتگی مركز آموزش زبان و معارف اسلامي خواهران نمایندگی خراسان با اشاره آیه ۳۹ سوره نجم اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به استناد آیه « وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى ؛ اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»، به بیان […]

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح در ادامه جلسات درس اخلاق هفتگی مركز آموزش زبان و معارف اسلامي خواهران نمایندگی خراسان با اشاره آیه ۳۹ سوره نجم اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به استناد آیه « وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى ؛ اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»، به بیان اهمیت تلاش و کوشش پرداخته است.

وی ادامه داد: تلاش،کوشش و پشتکار برای رسیدن به هدف است. لذا تکرار زیاد یک کار نیاز به همت دارد و یکی از عوامل موفقیت مطالعه زندگی افراد موفق، بزرگان و پیشوایان دین است چرا که مهمترین عامل زندگی علما تلاش و همت خالصانه آنان بوده است. .

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به حکمت ۴۷ نهج البلاغه افزود: امام علی (علیه السلام) فرمودند: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ ارزش انسان به اندازه همّت اوست.

وی تصریح کرد: روایات بسیاری از معصومین علیهم‌السلام در مورد تلاش و کوشش بیان شده است، از جمله امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ، شما را سفارش مي كنم به رعايت تقواي الهي، پيشه كردن پارسايي در دين خود، كوشش بسيار براي خدا».

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تاکید کرد: شما طلاب باید باسعی و تلاش زبان فارسی را کامل بیاموزید تا موفق شوید.

وی در ادامه به موانع موفقیت اشاره نمود و اظهار داشت: اگر اطراف شما افراد تنبل باشند مانع موفقیت شما می شوند. اهل بیت (علیهم السلام) در روایات مختلف هشدار دادند و تنبلی را عاملی مهم در جهت سقوط انسان معرفی کردند. حضرت علی (ع) در روایتی فرمودند : لا تَتَّكِلْ في اُمورِكَ على كَسلانَ .در كارهاى خود به آدم تنبل تكيه مكن.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(صلی الله علیه و آله) افزود: از آثار تنبلی این است که آخرت انسان را هم خراب می کند در این مورد امام علی (علیه السلام) در روایتی فرمودند: الكَسَلُ يُفسِدُ الآخِرَه ، تنبلى، آخرت را تباه مى كند.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان در ادامه به یکی دیگر از روایات اهل بیت (علیهم السلام) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (علیه السلام) در روایتی فرمودند: إنّي لاُبغِضُ الرَّجُلَ أو اُبغِضُ لِلرَّجُلِ أن يَكونَ كَسلانَ عَن أمرِ دُنياهُ ، ومَن كَسِلَ عَن أمرِ دُنياهُ فَهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِهِ أكسَلُ .من انسانی را كه در كار دنيا سستى مى‌كند ، دوست نمى‌دارم ؛ زيرا اگر در كار دنيا سستى كند ، در كار آخرت ، بيشتر سستى خواهد كرد.

حجت الاسلام و المسلمین صالح در ادامه با تاکید به اينكه فرد تنبل هميشه نيازمند به ديگران است تصریح کرد: از انسانهای تنبل کمک نگیرید و به آنها اعتماد و تکیه نکنید که به شما به خوبی کمک نمی کنند و کار را خراب می کنند. همچنین با آنها مشورت هم نکنید زیرا برای کارهای بزرگ پیشرفت نخواهید کرد.

وی در پایان با اشاره به علامت‌های آدم تنبل در روایت پیامبر اکرم (ص) خاطر نشان کرد: انسان تنبل آنقدر سستی و تنبلی می‌کند که در آن کار کوتاهی می شود و آنقدر کندی می کند تا اصل کار را ترک می کند و آنقدر ترک می کند که گنهکار و مبتلا به گناه می شود و کوتاهی کردن و سستی کردن علامت آدم‌های تنبل است .