عضو هیئت علمی المصطفی در پنل تخصصی کنفرانس حقوق بشر امریکایی:

ضرورت روشن نمودن اذهان بشری نسبت به جرائم امریکا

پنل تخصصی پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با موضوع «چگونگی نقض حقوق بشر جهانی از سوی دولت و ارتش امریکا و راهکارهای مقابله با آن» صبح امروز در سالن قدس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در استان گلستان آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه و رئیس این پنل تخصصی در گفت وگوی اختصاصی با مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، با اشاره به موضوع این پنل تخصصی اظهار داشت: در این پنل هشت مقاله حول دو محور اصلی مصادیق نقض حقوق بشر توسط امریکا و راه کارهای مقابله جهانی با آن هم از لحاظ تئوری و علمی در قالب نشست ها و سمینارها و هم از لحاظ کارکردهای عملیاتی مانند درخواست از سازمان ملل برای نقض حق وتو یا استفاده از ظرفیت دادگاه های بین المللی همچون لاهه برای مقابله با تبعیض و تشویق به افزایش جرم و جنایت، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به مقالاتی که در این پنل مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برخی از مقالات دریافتی به صورت سفارشی از سوی استادان و محققان برای کنفرانس تدوین شده است اما هدف اصلی جامعةالمصطفی از برگزاری این کنفرانس بین المللی، تشویق دانشجویان دوره دکتری یا پژوهشگران المصطفی برای تمرکز علمی با رعایت استاندارها روی این موضوع مهم جهانی است.
حجت الاسلام والمسلمین شاملی با اشاره به مشارکت طلابی از ۱۳ ملیت در این کنفرانس، ابراز داشت: نتایج بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته در پنل ها تخصصی در روز اختتامیه همایش اعلام و مقالات برتر معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری این کنفرانس تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات روبروی جامعه بشری در سطح جهانی، اقدامات غیرمسئولانه مستکبران و در رأس آنها امریکاست که سایر کشورها نسبت به آن باید تسلیم و یا همراه باشند. برگزاری این همایش ها شجاعت و قدرت رویارویی با اقدامات جهانی در سطح علمی و بین المللی را فراهم می آورد.

عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دفاعی، یادآور شد: با این وجود اگر نتوانیم در سطح علمی و فرهنگی در مجامع علمی اذهان بشری را نسبت به جرائم امریکا روشن نماییم، این رژیم به جنایات و اقدامات ضدبشری خود ادامه خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی در پایان اظهار امیدواری کرد این کنفرانس بتواند اذهان اندیشمندان، صاحب نظران و دست اندرکاران مسائل سیاسی جهان را متوجه رنج جامعه بشری از تبعیض های ناشی از جرائم ضدبشری دولت امریکا نماید.

گفتنی است در این پنل تخصصی هشت مقاله با عناوین «امریکا و نقض حقوق بنیادین شهروندان افغانستان»، «بازخوانی مبانی و بازتاب های انسان شناسانه تفکر اومانیستی در ساختار حقوق بشری امریکایی»، «بازتاب مبانی حقوق بشر اسلامی در نگرش به کرامت انسان و تطبیق آن با مکاتب غربی»، «رسالت نهادهای علمی در برابر حقوق»، «راهکارهای مقابله با حقوق بشر امریکایی از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با استناد به آیات قرآن»، «مسئولیت جزایی نیروهای نظامی امریکایی در نقض حقوق بنیادین مردم افغانستان» و «راهبردهای انسجام مسلمانان جهت مقابله با حقوق بشر امریکایی از منظر امام خمینی(قدس سره)» ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت.

شایان ذکر است در روز نخست پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری که از صبح امروز به میزبانی نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان آغاز به کار کرد، سه پنل تخصصی در حال برگزاری است.