رئیس دانشگاه خاتم النبیین:

گفتمان حقوق بشر امریکایی بر استکبار تکیه دارد

دکتر عبدالقیوم سجادی، از محققان افغانستان و رئیس دانشگاه خاتم النبیین در پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری به تبیین چیستی و چرایی حقوق بشر امریکایی پرداخت.

وی در ابتدای مباحث خود اظهار داشت: در مباحث آکادمیک روابط بین الملل، گفتمان ها برای تاسیس هویت با یکدیگر به منازعه می پردازند. این منازعه به تعریف از هستی شناسی، انسان شناسی و سیاست شناسی بازمی گردد.

آقای سجادی خاطرنشان کرد: تعریفی که از هستی ارائه می شود، به تعریف خاصی از انسان و سیاست منجر می شود که بر این اساس، اصول یک گفتمان تمدنی شکل می گیرد.

وی در تبیین گفتمان تمدن غرب تصریح کرد: در تمدن غربی، هستی شناسی مادی گرایانه به انسان شناسی بشر برخوردار از خرد خودبنیاد و بی توجه به مباحث الهی و سیاست شناسی سکولار و دنیای بریده از آخرت می انجامد. بر همین اساس، گفتمان حقوق بشر امریکایی قابل تعریف است.

رئیس دانشگاه خاتم النبیین اولین اصل حقوق بشر امریکایی را خودبرتر بینی و تکیه بر استکبار دانست و گفت: گفتمان امریکایی خود را گفتمان برتر در جهان پنداشته و تنها مسیر برای رسیدن به آزادی و رفاه و سعادت را پیمودن همین مسیر می داند.

وی سودجویی و منفعت طلبی را دومین اصل حقوق بشر امریکایی برشمرد و ادامه داد: اصل سوم این گفتمان، سلطه طلبی است. امریکا خود را شایسته فرمانروایی بر نظام بین الملل می داند و همه کشورها را ملزم می سازد تا با سیاست های آن همراه باشند و هر با گونه مخالفتی به شدت برخورد می شود.

آقای سجادی اصل تحکیم هژمونی در جهان را یکی دیگر از اصول حقوق بشر امریکایی خواند و افزود: سیاست های امریکا به منظور تثبیت سلطه گفتمان خود در دو محور قابل تحلیل است. اولین استراتژی امریکا برای ترویج گفتمان لیبرالیزم، بازنمایی موجه و معقول این گفتمان است در حالی که محتوای این شعارها بر اساس اصول چهارگانه امریکا در خدمت به منافع این کشور است.

وی محور دوم استراتژی امریکا را مقابله با هرگونه گفتمان رقیب دانست و گفت: در همین راستا مقوله هایی مانند اسلام هراسی و حمایت از خشونت در جهان اسلام و ایجاد فرقه سازی در بلاد اسلامی در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه خاتم النبیین خاطرنشان کرد: افغانستان در سالهای اخیر به خوبی تجربه سیاست ریاکارانه واستفاده ابزاری از مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر امریکایی را تجربه نموده است. افغانستان در سالهای اشغال شاهد انواع مداخلات صریح و آشکار امریکا در حاکمیت خود بوده است.

آقای سجادی در پایان اظهار داشت: امروز عالمان و روشنفکران جهان اسلام وظیفه دارند ضمن نقد و روشنگری نسبت به گفتمان ریاکارانه و دروغین گفتمان امریکایی، به تبیین عقلانی گفتمان اسلامی حقوق بشر اهتمام ورزند.