بحران بشر امروزی ناشی از عدم شناخت انسان است

ابن سینا در بیان چیستی انسان تلاش های داشتند فلذا امروزه بحرانی که بشر امروزی را دچار کرده است ناشی از عدم شناخت انسان می باشد

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه سیاسی ابن سینا که در همدان برگزار شد ابراز داشت: ابن سینا در بیان چیستی انسان تلاش های داشتند فلذا امروزه بحرانی که بشر امروزی را دچار کرده است ناشی از عدم شناخت انسان می باشد

وی در ادامه گفت: برای ارزش انسانی بسوی مقامات عالیه عقل قدسی و وحیانی نیاز می باشد و راهکار برون رفت از  بی هویتی های انسانی که به این عقل حداقلی اکتفا کرده و به پیام های انبیا الهی توجه نکرده است زمانی است که در جهت معارف الهی گام بردارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی عنوان داشت: عقل قدسی در نظر ابن سینا ، مرتبه ای از عقلانیت است که درآن برترین شکل ارتباط با عالم عقول صورت می پذیرد. انسان زمانی به این مرتبه از عقلانیت نائل می شود که معقولات را بدون سختی ، مرارت و صرف وقت ، تنها با بکارگیری حدس بدست آورد. صاحبان عقول قدسی در نظر ابن سینا برترین انسانها هستند.

وی ادامه داد:ابن سینا برای اثبات مسأله چیستی و کارکردهای عقل قدسی از مبانی فلسفی خود چون مراتب وجودی عقل ، نحوه ادراک صور کلیه و همچنین آیات قرآن کریم مدد می جوید.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان خاطرنشان ساخت: با توجه به تاریخ کشور ایران که از قدیم مهد بزرگان بوده و با ان گستره ی عظفیم جغرافیایی عظیم در طول تاریخ داشته میهمانان کنفرانس در ایران صاحب خانه می باشند.

وی ابراز داشت: مجموعه خوبی از اثار شیخ علی همدانی در جهت برگزاری کنگره از این عالم فرهیخته گرد اوری شده است که ایام کرونا موجب وقفه در برگزاری ان شد و امید است این امر مهم دوباره با همکاری نهاد علمی قم و همدان مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین گرجیان بیان کرد: خداوند در قران کریم می‌فرماید وقتی انسان خلق شد، ملائک اعتراض کردند و خداوند در اعتراض آنان فرمود من چیزی در مورد انسان می‌دانم که شما نمی‌دانید و علت این بود که ملائک جامعیت اسمائی ندارند.

وی افزود: نداشتن جامعیت اسمائی از طرف ملائک باعث شد که در رشد انسانی شریک نباشند و هنگامی که پیامبر اسلام (ص) به معراج رفت جبرئیل نتوانست از مرتبه‌ای، بالاتر برود.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه انسان لایه‌های مختلفی دارد تاکید کرد: پیوند عقل و عشق در ابن‌سینا محقق می‌شود.

وی در پایان به ارائه گزارشی برگزاری کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا که در جامعه المصطفی پرداخت