نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین صالح با اصحاب رسانه

دبیر همایش بین المللی فقه و تربیت گفت: فقه به‌عنوان خاستگاه قرآن و سنت تأمین‌کننده محتوای تربیت اسلامی است؛ فقه و تربیت که در احصا موضوعات جدید، هماهنگی و هم‌نوایی زایدالوصفی با یکدیگر دارند.

دبیر همایش بین المللی فقه و تربیت گفت: فقه به‌عنوان خاستگاه قرآن و سنت تأمین‌کننده محتوای تربیت اسلامی است؛ فقه و تربیت که در احصا موضوعات جدید، هماهنگی و هم‌نوایی زایدالوصفی با یکدیگر دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان و رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت، در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن تقدیر از مشارکت رسانه‌ها در انعکاس گزارش‌ اخبار و رویدادها، شهادت مظلومانه حادثه تروریستی شاه‌چراغ را تسلیت گفت.

حجت الاسلام والمسلمین صالح در ادامه جامعه المصطفی را نهاد حوزوی بین‌المللی فعال در عرصه‌های علوم اسلامی و علوم‌انسانی ناظر به رویکردهای دینی توصیف کرد و اذعان داشت: جامعةالمصطفی در عین پیگیری برنامه‌های متعدد علمی، با تنوع رشته‌ها در علوم اسلامی و انسانی هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه بین‌الملل را با طراحی‌های نوینی دنبال می‌کند.

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد، تنوع ۴۰۰ رشته‌ای جامعةالمصطفی در حوزه علوم اسلامی را در کل جهان بی‌سابقه دانست و خاطرنشان ساخت: جامعة المصطفی العالمیة با نگاه دینی به علوم‌انسانی تلاش می‌کند تا ناظر به نیازهای فقهی بشر امروز، رویکردهای ارزشمندی را فعال و پیگیری نماید.

وی با تأکید بر این که فقه و تربیت نقش‌برجسته‌ای در زندگی فرد و جامعه دارد، اظهار داشت: این همایش بین‌المللی به دنبال تبیین نقش فقه و تربیت در یکدیگر به‌عنوان موضوع مشترک تربیتی انسان است که ساحت‌های مختلفی را هدف‌گذاری نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح تربیت اقتصادی، تربیت سیاسی، تربیت جسمانی، تربیتی بهداشتی، تربیت فرهنگی و… را برخی از موضوعات مشترک فقه و تربیت توصیف کرد و اذعان داشت: نقش تبیینی فقه در فرایند اسلامی‌سازی علوم، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نماینده جامعه المصطفی در خراسان افزود: فقه به‌عنوان خاستگاه قرآن و سنت تأمین‌کننده محتوای تربیت اسلامی است؛ فقه و تربیت که در احصا موضوعات جدید، هماهنگی و هم‌نوایی زایدالوصفی با یکدیگر دارند.

وی حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز جامعة المصطفی را از جمله مخاطبان همایش بین‌المللی فقه و تربیت برشمرد و با بیان این که این همایش به چهار زیان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تقویت ورود بانوان در عرصه‌های علوم‌انسانی و اسلامی از پدیده‌های انقلاب اسلامی که حضور ایشان در رشد و ارتقای دانش دینی تأثیر بسزایی داشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، یادآور شد: همایش بین‌المللی فقه و تربیت از ظرفیت‌های بانوانی داخل و خارج از کشور حداکثر استفاده را داشته، بانوان اساتید، سکان‌داران اصلی برگزاری این همایش بین‌المللی هستند.

وی ضمن اشاره به سایت همایش بین‌المللی فقه و تربیت به نشانی «hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa»، با بیان این که مهلت ارسال چکیده مقالات تا دی‌ماه و ارسال اصل مقالات تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تمدید شده است، اظهار داشت: همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان ایجاد بستر مناسب برای مطالعات میان‌رشته‌ای را از مهم‌ترین اهداف این همایش توصیف کرد و اذعان داشت: بررسی نقش تربیتی فقه و ابواب متناظر آن از جمله مؤلفه‌هایی است که تعامل فقه با ساحت تربیتی را هدف‌گذاری می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت آشنایی با موضوعات و مسائل جدید در حوزه فقه و تربیت، محورهای این همایش اعم از پیشینه ‌شناسی و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در این همایش بین‌المللی موضوعات فقهی آیند بشری موردتوجه قرار می‌گیرد؛ این که فقه برای آینده چه برنامه‌هایی خواهد داشت، در حوزه پیشینه و سیر تحولات مدنظر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، به ظرفیت‌های تحولی فقه و مؤلفه‌های اصلی این عرصه اشاره کرد و اذعان داشت: ۷ مؤلفه اصلی تربیت از جمله مباحثی است که نقش و ظرفیت فقه در این عناصر بررسی می‌گردد.

وی تعامل فقه و تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی، تربیت جسمانی و… شکل‌گیری نگاه جدید در مخاطبان و مکلفان به‌ویژه نسل جوان را از جمله اهداف همایش بین‌المللی فقه و تربیت توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی از دیگر محورهای این همایش بین‌المللی است که در آن دلالت‌های تربیتی موضوعات از منظر فقهی بررسی می‌گردد.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در بخش پایانی سخنان خود به برخی از مؤلفه‌های مهم در محورهای این همایش اشاره کرد و یادآور شد: در این همایش ۲۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی مشارکت نموده، تا کنون ۱۰ پیش‌نشست با مشارکت مراکز و مجموعه‌ها برگزار شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، ضمن اشاره به‌عنوان برخی از پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ارتقای سطح تو انمندی‌های پژوهشی و نگارشی طلاب را مهم دانست و با بیان این که ۱۰ کارگاه تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳۶ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت ارسال شده است که از این تعداد، ۵۰ مقاله را بانوان پژوهشگر تدوین نموده‌اند.