آیات قرآن کریم به مرجعیت علمی نیاز دارد

آیت‌الله سیدحسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع المصطفائیان خراسان به مناسبت شهادت امام صادق(ع) گفت: یکی از عللی که اقتضا می‌کند تا امامان دیگری پس از پیامبر(ص) و قرآن کریم بیایند این است که آیات قرآن کریم نیاز به مرجعیت علمی دارد تا دشمن آن را تأویل نکند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی حامعه المصطفی، آیت‌الله سیدحسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اردبیل به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در جمع المصطفائیان خراسان اظهار داشت: موضوع این است که ما پس از کتاب خدا و پیامبر اکرم(ص) چه نیازی به امام داریم و وقتی پیامبر(ص) آمده و قرآن هم بر ایشان نازل شده دیگر چه نیازی به ۱۲ امام داریم؟ که حقیقتا اگر فرد امامی‌مذهب جواب این سوال را نداند بسیار عیب است.

وی بیان کرد: برای این موضوع چند دلیل وجود دارد که در اینجا به چند علت آن اشاره می‌کنم. اولین مطلبی که اقتضا می‌کند تا امامت باشد این است که آیات قرآن مرجعیت علمی می‌خواهد، چرا که این آیات، آیات محکم و متشابهی دارد و خداوند است که با افرادی که آیات متشابه را ایجاد می‌کنند، فتنه می‌کند. این در حالی است که خداوند در آیات ابتدایی سوره مبارکه آل عمران نیز آوورده است که با متشابه فتنه درست می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیات متشابه به معنای هوا را مه‌آلود کردن از روی عمد است. از این‌رو است که اگر مرجعیت علمی نباشد افتضاحات بسیاری ایجاد خواهد شد. همچنین روایتی مبنی بر اینکه اگر ولایت ائمه نباشد شیرازه قرآن بر هم خواهد ریخت نیز از ائمه(ع) آمده است.

وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به اینکه قرآن نیاز به مرجعیت علمی دارد که اگر این مرجعیت وجود نداشته باشد دشمن وارد می‌شود آیه را تاویل می‌کند و از داخل این تأویل، افکار و اندیشه بسیار خطرناکی درست می‌شود، به گونه‌ای که پس از هر قرائتی یک فرقه ایجاد می‌شود، جامعه فرقه فرقه می‌شود و این فرقه فرقه شدن‌ها و خونریزی‌های وحشتناکی که رخ می‌دهد نیز به پای دین نوشته می‌شود.

امام جمعه اردبیل عنوان کرد: به واقع که این مرجعیت علمی به اندازه‌ای مهم است که دشمن وقتی می‌خواست به اسلام حمله کند، اسلام را مانند قلعه‌ای دانست و بر این باور بود که اگر از هیچ طرفی نتواند به آن وارد شود، اما با تعطیل مرجعیت علمی اسلام می‌تواند به آن‌ها حمله کند که با ورود به به این مرجعیت علمی، آن‌ها را تأویل کرد. همانگونه که با تأویل آیه بود که امام حسین(ع) و امام علی(ع) را به شهادت رساندند.

عدم وجود مرجعیت علمی موجب اسیر شدن دین می‌شود

آیت‌الله عاملی تاکید کرد: در واقع اگر مرجعیت علمی برای قرآن وجود نداشته باشد دین به دست اشرار اسیر می‌شود. وقتی لباس مغلوب بر تن اسلام پوشیده شود در این صورت دیگر عزت، هیبت و کاربردی نخواهد داشت چرا که تأویل، جان دین را می‌گیرد. بر همین اساس است که پس از پیغمبر(ص) باید امامی باشد.

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) و ائمه اطهار(ع) ما همگی در شرایط ثانوی کار کرده‌اند، بنا نبود که فرق سر امام علی(ع) در مأموریت اول شکافته شود، حضرت زهرا(س) بین در و دیوار بماند، امام حسن(ع) با زهر مسموم شود، بدن امام حسین(ع) زیر سم اسب‌ها در کربلا پخش شود و به امام رضا(ع) زهر داده شود، اما امت که آمدند تمام برنامه‌ها را تغییر دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در مأموریت ثانوی اهل بیت(ع) تمام تلاششان این بود که دین به صورت خالص به مردم عرضه شود و حجت در دست خداوند قرار گیرد. به گونه‌ای که امام صادق(ع) در مکان‌های مختلفی در هر جایی که از سوی اهل سنت اشتباهی می‌دیدند فورا برخورد می‌کردند و حاشیه می‌زدند و با همین حاشیه زدن‌هایشان بود که جان خود را از دست دادند. حاشیه‌ای که ایشان انجام دادند این بود که اطاعت از سلطان جائر حرام است و واجب نیست، در صورتی که اهل سنت آن را واجب می‌دانستند و در حال حاضر نیز اهل سنت بر این باور است که اطاعت از سلطان جائر واجب است و در تمام کتاب‌ها نیز این موضوع را پر کرده‌اند.

آیت‌الله عاملی خاطرنشان کرد: اگر بنا شود که اطاعت از حاکم جائر واجب شود در این صورت بخش عظیمی از آیات قرآن باطل می‌شود. خداوند در قرآن کریم نظام سیاسی تعریف کرده است که حتی برخی از غربی‌ها این نظام سیاسی قرآن را می‌شناسند.

وی اظهار داشت: دومین موضوع برای دلیل وجود امام پس از پیامبر(ص) و قرآن این است که احکامی که بر پیامبر(ص) نازل شده بیان نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: یکی از شاهکارهای پیامبر(ص) در نامگذاری است و در راستای نامگذاری امام صادق(ع) هم فرموده‌اند که از ایشان نترسید، چرا که هرچه می‌گوید صادق است و صحبت‌هایی که من ممکن نبود در ۱۰ سال بگویم ایشان تمام آن‌ها را گفته است.