نشست نقد کتاب «نقد و بررسی خرافات اجتماعی در افغانستان»

نشست معرفی و نقد کتاب «نقد و بررسی خرافات اجتماعی در افغانستان» توسط نمایندگی جامعه المصطفی برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه- افغانستان نشست معرفی و نقد کتاب «نقد و بررسی خرافات اجتماعی در افغانستان» به طور آنلاین و حضوری در سالن دفاعیه این نمایندگی برگزار گردید.

نویسنده کتاب آقای محمد علی توحیدی، دبیر نشست آقای علی‌شاه فایق و ناقدان آن آقایان سید عزت‌الله احمدی و قربان‌علی فکرت بودند.

آقای توحیدی ضمن اشاره به دلایل تحقیق پیرامون خرافات اجتماعی در افغانستان به معرفی کتابش پرداخت و گفت: این کتاب شامل مباحث مهم و مختلفی است که اهم آنها عبارتند از: مفاهیم خرافه، سحر و جادو و اسطوره، مبانی تاریخی، مردم‌شناختی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، فلسفی و دینی خرافات، خاستگاه‌ها و بسترهای پیدایش خرافات، شناسایی خرافات در افغانستان، به‌شیوۀ میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه و مصاحبه، نظرات دین اسلام دربارۀ خرافات و راه‌کارهای مبارزه با خرافات با استفاده از منابع عقلی و نقلی.

پس از معرفی کتاب، ناقدان به نقد کتاب و بیان قوت‌ها و کاستی‌های آن پرداختند. آقای سید عزت‌الله احمدی و آقای قربان‌علی فکرت، مبتلا به بودن موضوع، ادبیات فاخر، انسجام منطقی، خوش‌فهمی و توجه به مبانی مختلف و عوامل گوناگون شکل‌گیری خرافات اجتماعی را از قوت‌های این کتاب دانستند؛ و عدم شمولیت تحقیقات میدانی کتاب در سطح افغانستان، مرور اجمالی نسبت به مبانی مطرح شده و اشتباهات ویرایشی را از ضعف‌های این کتاب برشمردند.

طی برگزاری نشست و نیز در پایان آن، شرکت‌کنندگان با طرح سوالات و نکات مورد نظر خویش در مباحث نشست، مشارکت داشتند.