در پژوهشگاه المصطفی برگزار شد؛

جلسه نقد کتب آموزش زبان فارسی

جلسه نقد کتب آموزش زبان فارسی(فارسی عمومی۱و ۲ و ۳) به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

در این جلسه آقای محمد سعیدنیا به عنوان ارائه دهنده و خانم ها دکتر سعیده باطنی و منصوره زالی به عنوان ناقد حضور داشتند و خانم دکتر رقیه ابراهیمی نیز دبیرعلمی جلسه بود.

در این جلسه ابتدا آقای محمد سعیدنیا به عنوان ارائه دهنده، توضیحی در باره کتاب‌های مورد نظر ارائه داد و با اشاره به لزوم تدوین کتب آموزش زبان و محتواهای آموزشی بر اساس اهداف خاص و نیز تدوین محتوای منطقه‌ای، بیان کرد: مجموعه کتب حاضر به گونه‌ای تالیف شده است که می‌تواند چندین سال به عنوان منبع آموزشی کارآمد، به کار گرفته شود. ایشان تاکید نمودند که این کتب بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی و با توجه به مخاطبان خاص خود در مجموعه المصطفی تدوین شده است.

خانم  باطنی به عنوان اولین ناقد، مطالب خود را بر اساس سه محور آموزش زبان، کاربرد زبان و رعایت پیش نیازها بیان نمود.

خانم زالی نیز به عنوان ناقد دوم در ابتدا به ویژگی‌های مثبت و کارآمد کتاب اشاره نمود و مهمترین ویژگی کتاب را تکلیف محور بودن آن برشمرد.

خانم ابراهیمی نیز با تاکید بر اینکه هدف پژوهشگاه از برگزاری چنین جلساتی را شناسایی آسیب‌های موجود در منابع آموزشی و رفع و اصلاح آن خواند.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائی، رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تشکر و قدردانی از اساتید حاضر تاکید نمود: یکی از وجوه ممیزه المصطفی آموزش زبان فارسی است که با توجه به نیاز مخاطبان آن، فعالیت‌های وسیعی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این گونه نشست‌ها و گفتگوها باید به صورت فنی انجام شود. در گروه برنامه ریزی کتاب‌ها، این مطالب باید مد نظر قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه المصطفی با تاکید بر ضرورت تبیین پیوست استنادها و مبانی فلسفی و ارزشی کار، یادآور شد:  نقشه جامع کتاب‌ها(ماکت بندی فنی) و تصویر کلی باید محسوس باشد و در مقدمه کتاب ذکر شود.