رئیس جامعه المصطفی العالمیه در اختتامیه همایش کتاب سال بانوان:

لزوم ارائه دستاوردهای علمی بانوان در عرصه گفتمان اسلامی

یکی از کلیدواژه‌های مهم تمدن جدید، مسئله حقوق زنان است / امروز انتشار آثار علمی، معرفتی و پژهشی در رسانه‌های مختلف ضرورتی است که بیش از گذشته احساس می‌شود / بانوان به برکت انقلاب اسلامی جایگاه ارزشمندی کسب کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به لزوم ارائه دستاوردهای علمی بانوان به ویژه در عرصه گفتمان اسلامی که ضرورت تمدن جدید ما است، گفت: حضور و نقش‌آفرینی شما بانوان در عرصه‌های علمی بیش از پیش احساس می‌شود و دفاع عالمانه و بیان حقایق در برابر ادعای دروغین تمدن غرب، رسالت تمدنی شما بانوان است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با بیان اینکه بانوان پژوهشگر نقش اصلی را در ارسال آثار به این همایش داشتند، به ارزیابی اجمالی از جایگاه زن و خانواده پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقایسه با آنچه تمدن غربی درباره زن و خانواده ادعا می‌کند، پرداخت و اظهار داشت: یکی از کلیدواژه‌های مهم تمدن جدید، مسئله حقوق زنان است.

تمدن غرب آسیب‌های جدی و اساسی به زندگی بشر وارد کرده است/ استعمار آشکار تمدن غرب

رئیس جامعه الصطفی العالمیه افزود: این تمدنی که امروز ادعای تسلط بر جهان را دارد و خود را تمدن حاکم بر عالم می‌داند، دستاوردهایی در جهان داشته و پیشرفت‌های علمی و توسعه در ارائه برخی از خدمات رفاهی به جامعه بشری را نمی‌توان انکار کرد، اما این تمدن در کنار مزایایی که برای بشر داشته، آسیب‌های جدی و اساسی به زندگی بشر وارد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: یکی از نکات آشکار و منفی و تاریک این تمدن، صدها سال استعمار آشکار این کشورها بوده است. مدعیان این تمدن، چندصد سال به بهانه عمران، آبادانی و توسعه کشورهای دیگر به منابع و ثروت‌های کشورهای دیگر دست چپاول دراز کردند و منابع و ثروت‌های کشورهای مختلف را به غارت بردند.

وی با اشاره به استعمار آشکار تمدن غرب، عنوان کرد: برخی کشورهای غربی نزدیک ۳۰۰ سال در برخی کشورها حضور آشکار داشتند، جمعیت امروز انگلستان از جمعیت ما کمتر است، اما جغرافیایی که این کشور کوچک تحت سلطه خود داشت، تقریبا نیمی از جهان مستعمره این کشور بوده، کشورهای دیگر از جمله فرانسه و هلند هم به همین صورت بوده است.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه اضافه کرد: منابع و ثروت چند صد میلیون نفر از مردم کشورهای مختلف در اختیار کشورهای غربی با چند ده میلیون نفر جمعیت قرار گرفت و به همین دلیل باعث رفاه مردم این کشورها شد؛ این نقطه‌ی تاریکی در پرورنده مدعیان تمدن جدید است و بی‌عدالتی‌هایی که در عرصه عالم به وجود آوردند و تا به امروز ادامه دارد.

استعمار به دلیل مقاومت کشورها شکل خود را تغییر داده است/ بدهکاران به بشریت، امروز طلبکارند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به اینکه استعمار به دلیل مقاومت کشورها شکل خود را تغییر داده است، گفت: امروز کسانی که دم از حقوق انسان‌ها می‌زنند و کشورهای دیگر را ذیل نام حقوق بشر محکوم می‌کنند و به عنوان ابزار برای ابراز دشمنی استفاده می‌کنند، کسانی هستند که سالها کشورهای مختلف را تحت استعمار خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه بدهکارلن به بشریت، امروز طلبکارند، تصریح کرد: این رویکرد تهاجمی، طلبکارانه و مدعیانه خصوصیت مدعیان این تمدن جدید است و امروز حقوق بشر را به عنوان کلید واژه جهانی و ارزشی که همه باید در برابر آن خضوع کنند، می‌شناسند.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه تأکید کرد: حقوق بشر، آزادی، حقوق زن و غیره واژگانی هستند که مدعیان تمدن جدید برای پیشبرد اهداف خود و رویکردی که نسبت به انسان و جهان دارند، به کار می‌برند.

انقلاب اسلامی داعیه دار نگاه، گفتمان و تمدن و گفتمان جدیدی برای بشریت دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی داعیه دار یک تمدن، نگاه و گفتمان جدیدی برای بشریت دارد، عنوان کرد: امروز تنها انقلاب اسلامی داعیه دار یک نگاه جدید نسبت به روابط انسانی و بین المللی است و کانون نوری است که در کشورما روشن شده است.

وی افزود: امروز آن تمدن سلطه جوی انحصارطلبی که خود را در عالم، حاکم و سلطه مطلق می‌داند، حاضر به تحمل این نگاه انقلاب اسلامی نیست و در طول ماه‌های اخیر شاهد بودیم که تمام ابزارهای رسانه‌ای و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود را به میدان آوردند.

فعالیت شما بانوان در عرصه حقوق زنان یک عرصه تمدنی است/امروز تمدن غربی از ارائه الگوی جدید ایران بیم دارد

رئیس جامعه الصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌ها که انقلاب اسلامی در این عرصه با تمدن جدید حرف دارد، مسئله حقوق زن است. ما در اینجا بدهکار نیستیم بلکه در باب حقوق زن طلبکاربم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تصریح بر اینکه فعالیت شما بانوان در عرصه حقوق زنان یک عرصه تمدنی است، تأکید کرد: مسئله حقوق زنان یک رویکرد تمدنی است و امروز تمدن غربی از ارائه این الگوی جدید بیم دارد، تمدن غربی چه خدمتی به جامعه زنان در عالم ارائه کرده که امروز ادعا دارد همه باید آن ارزش‌ها را بپذیرند و تسلیم باشند و بر اساس میل و نگاه آنها باشند.

ناامنی برای بانوان در کشورهای مدعی دفاع از حقوق زنان

وی به میزان ناامنی که امروز برای بانوان در کشورهای مدعی دفاع از حقوق زنان وجود دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: در این کشورها بسیاری از بانوان در برخی از ساعات شبانه روز به تنهایی جرئت عبور و مرور در شهرها را ندارند. آمریکا یکی از ۱۰ کشور اول جهان در بحث ناامنی برای زنان است.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه همچنین به خانواده‌های تک والدی در این کشورها اشاره کرد و افزود: خانواده به عنوان اصلی ترین واحد شکل گرفتن جامعه و هسته مرکزی جامعه است که در این کشورها فرو پاشیده است، در برخی از این کشورها جمعیت خانواده‌های تک سرپرست نزدیک ۴۰ درصد است و فرزندان این خانواده‌ها به لحاظ عاطفی، شناختی، اجتماعی و تحصیلی آسیب‌های زیادی می‌بینند و اینها سوژه تحقیقات دانشگاهی است و مقالات زیادی در این باره نوشته شده است.

نگاه متعالی اسلام به زن و خانواده/ اسلام مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف قائل نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند در کشور ما این الگوی غربی را اجرا کنند، چون این تمدن رویکرد تهاجمی دارد و به هیچ وجه خود را پاسخگو نمی داند؛ اما انقلاب اسلامی این عرصه را به هم زده است.

وی تصریح کرد: ما باید ترویج نگاه متعالی به زن و خانواده را در جهان به دست بگیریم و امروز انتشار آثار علمی، معرفتی و پژهشی در رسانه‌های مختلف ضرورتی است که بیش از گذشته احساس می‌شود.

رئیس جامعه الصطفی العالمیه بیان داشت: اسلام در عین حفظ کرامت بانوان، مانعی برای حضور زنان فرهیخته توانمند و نقش‌آفرین، در عرصه‌های مختلف قائل نشده است. خداوند متعال در سوره احزاب همه خصوصیات انسان متعالی را از جمله اهل صدق و راستی، اهل صبر و مقاومت و ایستادگی وتسلیم در برابر خداوند و ایمان به حقیقت و غیره را بیان می‌کند و پاداش و رسیدن به نتایج ارزشمند را برای انسانی می‌داند که این خصوصیات را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قرائت صحیح از اسلام است، عنوان کرد: علیرغم همه مشکلاتی که فراروی انقلاب اسلامی وجود داشته و دارد و دشمنی‌هایی که بدون وقفه ادامه دارد و روز به روز تلاش خود را بیشتر کردند و در این دو سه ماه اخیر بخت خود را امتحان کردند و جریان صهیونی ماسونی با تمام قوا و امکانات و با بکارگیری همه ابزرهای خود به میدان آمده و صف آرایی کرده و طراحان و اداره کنندگان تمدن غربی جدید پشت صحنه هستند.

وی تصریح کرد: ما باید با سربلندی از همه این خطرات و دشمنی‌ها عبور کنیم و البته تا رسیدن به نقطه‌های مطلوب راه درازی در پیش داریم.

موفقیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه بانوان نسبت به پیش از انقلاب اسلامی / لزوم ارائه دستاوردهای علمی بانوان به ویژه در عرصه گفتمان اسلامی

رئیس جامعه الصطفی العالمیه در ادامه به آمار موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بانوان نسبت به پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امید زندگی بانوان از ۵۷ سال در پیش از انقلاب اسلامی به ۷ ۷ سال رسیده است، امروز کاهش مرگ و میر زایمان تا ۹۰ درصد رسیده است، تحصیلات دانشگاهی خانم‌ها از ۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی افزود: پیش از انقلاب اسلامی، حدود ۶۰۰ پزشک خانم در ایران داشتیم، اما امروز به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده‌اند، نویسندگان خانم ۱۰ نفر بودند که امروز در آمار رسمی به بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده‌اند. پیش از انقلاب اسلامی هیچ ناشر مرتبط با خواهران نداشتیم، اما امروز ۸۴۰ ناشر مرتبط با خواهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت علمی جامعه المصطفی در اختیار بانوان است، عنوان کرد: اینها یک ارزیابی اجمالی است و بانوان به برکت انقلاب اسلامی جایگاه ارزشمندی کسب کردند.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان با اشاره به اینکه فرهنگسازی و ارائه دستاوردهای علمی بانوان به ویژه در عرصه گفتمان اسلامی که ضرورت تمدن جدید ما است، تصریح کرد: حضور و نقش آفرینی شما بانوان در عرصه‌های علمی بیش از پیش احساس می‌شود و دفاع عالمانه و بیان حقایق در برابر ادعای دروغین تمدن غرب، رسالت تمدنی شما بانوان است.