نشست علمی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان

نشست علمی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان به همت انجمن علمی علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برپا گردید.

آقای محمد محسنی دانشجوی دکتری علوم سیاسی در رابطه با مولفه های دولت مطلوب در افغانستان، اظهار داشت: در صورتی می توانیم از یک دولت مطلوب در افغانستان سخن بگوییم که از چند مولفه مهم بر خوردار باشد:حاکمیت قانون، احترام به اراده مردم، آزادی در عرصه های مختلف، تفکیک قوا، عدالت اجتماعی، رشدعلمی، رشد اقتصادی. این ها مهمترین مولفه های یک نظام سیاسی مطلوب در افغانستان است که به لحاظ دینی نیز بسیاری از این مؤلفه ها پذیرفته شده است.

آقای محمد حسن محقق، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دومین سخنران این نشست در رابطه با مبانی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان یادآور شد: در جامعه افغانستان زمانی می توانیم از یک نظام سیاسی مطلوب سخن بگوییم که نظام سیاسی با اعتقادات و باورهای مردم همخوانی داشته باشد و با توجه به این مسئله می توان، حاکمیت خداوند، علم و تخصص، عقلانیت سیاسی، عدالت اجتماعی، استقلال سیاسی و آزادی در عرصه های مختلف را به عنوان مهمترین مبانی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان بر شمرد.

آقای محمد مهدی صادقی دانشجوی دکتری علوم سیاسی سومین نظریه پرداز این نشست علمی به راهکارهای رسیدن به نظام سیاسی مطلوب پرداخت و نظام سیاسی فدرالی را به عنوان یک نظام سیاسی مطلوب مطرح کرد و چند راهکار نیز برای تحقق آن بیان داشت.

وی در پایان، راهکار نظامی را نیز به عنوان یک گزینه پنجم مطرح نمود و تصریح کرد: گروه حاکم با اقداماتی که انجام می دهند اگر در مسیر اصلاح قدم بر ندارند و تن به یک نظام مطلوب ندهند مردم افغانستان مجبور به تشکیل جبهه‌های مقاومت مبارزه مسلحانه خواهند شد.