به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه ؛

نقش جامعه المصطفی العالمیه در انکشاف علمی افغانستان بررسی شد

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی«نقش جامعه المصطفی العالمیه در انکشاف علمی افغانستان» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه افغانستان برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی«نقش جامعه المصطفی العالمیه در انکشاف علمی افغانستان» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه افغانستان برگزار شد.

در این نشست علمی عبدالقادر کمالی و سید عزت‌الله احمدی کارشناسان و آقای محمد کریم امیری دبیری نشست مذکور را به عهده داشت.

احمدی در ابتدای این نشست ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت در ابتدا به توضیح مفهوم انکشاف پرداخت و آن را معادل توسعه معرفی و برداشت‌های مختلف از توسعه را بیان نمود و اظهار داشت: توسعه به معنای پیشرفت و توسعه دادن به یک سیستم، فرایند، محصول یا سازمان، نهاد و حتی یک ملت و جامعه به کار رفته است، همچنان توسعه شامل افزودن ویژگی‌های جدید، بهبود عملکرد و یا ارتقاء کیفیت است.

وی افزود: توسعه می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله فناوری، اقتصاد، آموزش و سایر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی صورت گیرد.

سخنران نشست در پایان سخنان خود از موانعی که باعث می‌شود انکشاف علمی در هر جامعه‌ی و من‌جمله افغانستان در مسیر درست قرار نگیرد، اشاره نمود.

کمالی کارشناس دیگر این نشست، در ادامه‌ سخنان احمدی، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در کنار مردم افغانستان بوده و همواره در راستای پیشرفت و ترقی این دو ملت پرافتخار، همدین و همزبان تلاش نموده است.

سخنران این نشست جامعة المصطفی العالمیه را به عنوان یکی از نهادهای مهم آموزشی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران که از بدو تأسیس تاکنون در راستای نشر معارف اهل‌بیت و علوم انسانی اسلامی گام‌های بلندی در سطح بین‌المللی و به‌ویژه افغانستان برداشته است، معرفی نمود.

وی سپس به حضور جامعه جهانی در افغانستان اشاره کرد و گفت: در دوران جمهوریت نمایندگی المصطفی در افغانستان مجوز تأسیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه-افغانستان را اخذ نمود. این دانشگاه هم در حوزه آموزش و هم در عرصه پژوهش، همکاری با نهادهای علمی معتبر ملی و بین‌المللی، انتشار چندین نشریه معتبر علمی در چارچوب رشته‌های تخصصی،  تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد و جذب نیروهای علمی در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی یکی از مؤثرترین دانشگاه‌های خصوصی به‌حساب می‌آید.

کمالی در پایان سخنان خود به فعالیت‌های قرآنی و دینی جامعة المصطفی و فعالیت‌های تقریبی آن نیز به‌صورت مفصل پرداخت.