با ارائه سه تن از پژوهشگران افغانستانی؛

نظام سیاسی مطلوب در افغانستان بررسی شد

باتوجه به تحولات افغانستان،  نشست علمی «نظام سیاسی مطلوب در افغانستان » به همت انجمن علوم سیاسی مجتمع آموزش عالی علوم انساني اسلامی المصطفی و با ارائه سه نفر از دانشجویان دکتری رشته علوم سیاسی برگزار شد.

محمد محسنی دانشجوی دکتری علوم سیاسی در ابتدای این نشست در رابطه با مولفه های دولت مطلوب در افغانستان، اظهار داشت: در صورتی می توانیم از یک دولت مطلوب در افغانستان سخن بگوییم که از چند مولفه مهم بر خوردار باشد؛ حاکمیت قانون، احترام به اراده مردم، آزادی در عرصه های مختلف، تفکیک قوا، عدالت اجتماعی، رشدعلمی، رشد اقتصادی. این ها مهمترین مولفه های یک نظام سیاسی مطلوب در افغانستان است که به لحاظ دینی نیز بسیاری از این مؤلفه ها پذیرفته شده است.

محمد حسن محقق دانشجوی دکتری علوم سیاسی دومین سخنران این نشست در رابطه با مبانی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان تصریح کرد: در جامعه افغانستان زمانی می توانیم از یک نظام سیاسی مطلوب سخن بگوییم که نظام سیاسی با اعتقادات و باورهای مردم همخوانی داشته باشد و با توجه به این مسئله می توان، حاکمیت خداوند، علم و تخصص، عقلانیت سیاسی، عدالت اجتماعی، استقلال سیاسی و آزادی در عرصه های مختلف را به عنوان مهمترین مبانی نظام سیاسی مطلوب در افغانستان بر شمرد.

محمد مهدی صادقی دانشجوی دکتری علوم سیاسی سومین نظریه پرداز این نشست علمی به راهکارهای رسیدن به نظام سیاسی مطلوب پرداخت و نظام سیاسی فدرالی را به عنوان یک نظام سیاسی مطلوب مطرح و چند راهکار برای تحقق آن بیان کرد و اظهار داشت: ۱-راهکار علمی: طراحی و تبیین و چارچوب نظری الگوی نظام سیاسی مطلوب. ۲٫راهکار فرهنگی: همگانی سازی فرهنگی الگوی مطلوب. ۳٫راهکار اجتماعی یعنی مطالبه گری مردم و نقد نظام موجود. ۴٫ راهکارسیاسی. که در این راهکار، در سطح ملی و بین‌المللی الگوی مطلوب را مطرح و تبیین گردد.