جشن ولادت امام رضا(علیه‌السلام) در سازمان مرکزی المصطفی

جشن ولادت باسعادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ظهر امروز در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین زهادت در این مراسم یکی از القاب امام رضا(علیه السلام) را عالم آل محمد برشمرد و اظهار داشت: این امام همام در دوران امامت خویش توانست معارف الهی را در سطوح بسیار گسترده‌ای برای مردم تبیین نمایند و به همین دلیل لقب عالم آل محمد(علیهم السلام) به ایشان نسبت داده شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد:کتاب عیون اخبار الرضا یکی از منابع بسیار خوب برای آشنایی با سیره و کلام امام هشتم به شمار می‌آید. در این کتاب ذکر شده است امام رضا(علیه‌السلام) در قنوت همه نمازها ذکر«ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الاَْعَزُّ الاَْجَلُّ الاَْكْرَمْ» را قرائت می‌فرمودند.

سخنران مراسم یکی از مباحث معارفی که امام رضا(علیه‌ااسلام) بدان پرداختند را موضوع امامت خواند و گفت: روزی به ایشان خبر می‌رسد تفکر منحرف اعتزالی در باب امامت با عوام سخن می‌گویند. امام(علیه‌السلام) در این زمینه خطبه مفصلی را بیان می فرمایند که توجه به آن برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی در ادامه به نقل از موسوعه سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) به قرائت بخشی از این خطبه پرداخت و تصریح کرد: صدر و ذیل فرمایشات حضرت در این خطبه مستند به آیات قرآن کریم است. در بحث امامت دو موضوع روش شناسی و مفهوم شناسی نقش اساسی دارد که در این خطبه هر دو مسئله به خوبی تبیین می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زهادت ادامه داد: اموری همچون امامت را نمی‌توان از افعال اصحاب استنتاج نمود بلکه کلام الهی و سنت قطعی باید بررسی شود تا مشخص گردد فعل اصحاب براساس ضابطه بوده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(علیه‌ااسلام) در این خطبه، امامت را جانشینی رسول خدا خواند و تناسب میان پیامبر و جانشین ایشان را بر اساس مستندات قرآنی از جمله آیه ابتلاء (لاینال عهدی الظالمین) متذکر می‌شود.

سخنران مراسم در پایان اذعان داشت: در روش شناسی امامت باید معیارهای قرآن و سنت را استخراج کرده و آنچه رخ داده است را با آن معیارها بسنجیم نه اینکه ماوقع را معیار و ضابطه قرار دهیم و این اشتباهی است که برخی مرتکب آن شده‌اند.

شایان ذکر است این مراسم با مولودی‌خوانی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) ادامه یافت.