از سوی نمایندگی المصطفی در افغانستان برگزار شد؛

همایش علمی «اندیشه های تقریبی امام خمینی (ره)»

همزمان با ایام رحلت حضرت امام خمینی(قدس سره) همایش علمی «اندیشه های تقریبی امام خمینی (ره)» به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان با همکاری نماینده دفتر مقام معظم رهبری در این کشور برگزار گردید.

شماری از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و شورای علمای شیعه و شورای مدیریت حوزه‌های علمیه در افغانستان، مدیران مدارس علمیه، استادان، شخصیت های علمی، مذهبی و سیاسی، دانشجویان و طلاب مدارس علمیه در این همایش حضور داشتند.

همایش با قرائت قرآن کریم توسط قاری فضل احمد امید آغاز گردید سپس آقای سید محمد عالمی مقاله خویش تحت عنوان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در گفتار و رفتار امام خمینی(ره) ارائه کرد.

آقای سید حسین عالمی بلخابی رئیس دارالانشاء شورای علمای شیعه افغانستان در این همایش گفت: امام خمینی(ره) زمانی به مبارزه پرداخت که نظریه جدایی دین از سیاست و اینکه دین افیون ملت ها است جولان میداد اما این امام (ره) این نظریه را با نوشتن کتاب کشف الاسرار باطل نمود همچنان در زمانی که معروف بود که جهان باید دو قطبی باشد امام(ره) با شعار نه شرقی و نه غربی حاکمیت اسلامی را مطرح نمود و شعارش را به کرسی نشاند.

در ادامه همایش آقای سید عبدالله حسینی مقاله خویش را ارائه نمود و اظهار داشت: تقریب به معنای هم گرایی و هم پذیری یک شعار سیاسی صرف نیست بلکه یک امر نازل شده از سوی خداست که در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

آقای نجاریان معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در سخنرانی خویش گفت: جذابیت شخصیتی امام(ره) باعث جذب جوانان و گرویدن آنان به اندیشه ایشان شدند، همچنان صداقت در گفتار و ایمان مستحکم شان باعث گسترش اندیشه های امام(ره) در سراسر جهان شد.

مولوی حق پرست استاد دانشگاه کابل سخنران بعدی همایش در سخنان خویش امام خمینی (ره) را مصلح قرن خواند و تصریح کرد: یگانه اصلی که ما را به تقریب و حدت می‌رساند اعتصام و چنگ زدن به ریسمان الهی است و باید از تفرقه بین مذاهب اسلامی پرهیز نمود و امام(ره) عملا این آیه را با اعلام هفته وحدت و روز جهانی قدس تفسیر کرد.

آیت الله محمدی سخنران بعدی همایش طی سخنانی اظهار داشت: جهان اسلام از نظر فرهنگی و سیاسی در وضع خوبی نیست و جوانان تحصیل کرده مجذوب ظواهر شرق و غرب هستند که راه برون رفت از این وضعیت نشان دادن راه امام(ره) به این جوانان است. در ادامه حجت الاسلام دکتر فلاح نژاد نماینده دفتر مقام معظم رهبری در افغانستان در سخنرانی خویش فرمودند: در زمانی که اندیشه و ادبیات سوسیالیزم و لیبرالیزم در ملت ها سیطره داشت امام(ره) یک ادبیات جدید را وارد گفتمان سیاسی جهان کرد که این ادبیات عبارت از گفتن از حق، عدالت و آزادی همراه با کرامت انسانی، عقلانیت و معنویت بود.

در پایان آیت الله حجت در سخنرانی خود با تاکید بر ابعاد مختلف زندگی و شخصیتی امام(ره) ابراز داشت: سرلوحه شخصیت و انقلاب امام(ره) توحید بود. اینکه امام خمینی(ره ) ماندگار شده است بخاطر وصل به توحید بود زیرا توحید است که تمامی مذاهب و اندیشه های اسلامی را به همدیگر تقریب می نماید.