اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث در تانزانیا

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث همزمان با سالروز رحلت امام عظیم الشان در کشور تانزانیا و در شهر دارالسلام برگزار گردید.

در این مراسم باشکوه وبی نظیر در تانزانیا که در روز یکشنبه ۱۴ خرداد با حضور شخصیتهای علمی و دینی علمای شیعه و اهل سنت ،طلاب ،دانشجویان،خوجه های اثنی عشری، سفارت،و رایزنیجمهوری اسلامیو مفتی دارالسلام حضور داشتند.

جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا که مقدمات آن در ماه گذشته با حضور ۶۷۰ نفر شرکت کننده برگزار گردید. در این مسابقات ۱۱۵ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در هشت رشته کتبی و شفاهی از ۱۷ مدرسه شیعه و اهل سنت حضور رقابت کرده و ۵۱ نفر با کسب امتیازات لازم، جوایز خود را در روز اختتامیه دریافت نمودند.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین تقوی، نماینده منطقه‌ای المصطفی در تانزانیا ضمن تسلیت رحلت امام خمینی(قدس سره) نکاتی را در خصوص رحلت آن بزرگوار و همچنین اهمیت به قران وهمچنین گزارشی از بیست و هشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی بیان نمود.

وی امام راحل را یکی از برترین چهره هایی خواند که تاریخ بشریت به خود دیده است و اظهار داشت: قیام او بر علیه ظلم ها بعثت انبیا را در خاطره ها زنده کرد. امام خمینی شخصیتی بود که از یک جمع پریشان یک ملت متحد ساخت امام خمینی توانست تاج وتخت فرعون های زمانه را بلرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن سازد و جهان اسلام را به حرکت درآورد در آثار قلمی و سیره آن مرد الهی هر انسان منصفی به این نتیجه می رسد که شخصیت امام خمینی قبل از آنکه سیاسی و اجتماعی باشد قرآنی اخلاقی و عرفانی است.

نماینده المصطفی ادامه داد: امام می‌فرمود انسان با علم تهذیب نمی شود باید دنبال تزکیه باشد و تزکیه برهمه چیز مقدم است لذا رمز موفقیت آن مرد الهی اتکا به قرآن و سنت پیامبر و ائمه و تزکیه نفس بود بالاترین درسی که حضرت امام به ما آموخته اهمیت و اتکاء به قرآن کریم است توسل به ائمه بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است همه ما امام خمینی را به عنوان الگویی ارزشمند به فرزندانمان معرفی کنیم، زیرا امام خمینی همه خصال نفیس و کمیاب را که مجموعه آن در قرنها به ندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود همه را با هم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین جشنواره قرآن کریم بیان داشت: مراسم امروز ما متعلق به تنها کتاب آسمانی در تاریخ است که در صحت و دقتش از نزول تا امروز تردیدی وجود ندارد. همه مسلمانان و همه محققان و مدققان و پژوهشگران بر آن اتفاق دارند که کلمه ای بر آن افزوده و یا کم نشده است. حافظ این قرآن طبق بیان خود قرآن خداوند بزرگ است.

وی با تاکید بر ضرورت انس قلوب جامعه و همه مسلمانانه با حقایق قرآن کریم، ابراز داشت: قرآن زیبایی‌هایی دارد که برخی از این زیبایی ها مثل تبیین قرآن با صدا و لحن زیبا و دلنوازی و گوش نواز می باشد. از آنها مهمتر باطنه عمیق قرآن است یعنی آنها که با تفسیر و ترجمه و تبیین قرآن مجید واقعیت های قرآن را بیان می کنند کتابی که هربار قرائت می شود لذتی جدید و مفهوم و معنای جدید و نور جدیدی از آن اقتباس می شود.

نماینده المصطفی در پایان خاطرنشان کرد: کتابی که فخر همه مسلمانان است به لطف الهی راجع به قرآن و اصل قرآن و آیات قرآن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد اگر در فهم و تفسیر آیه ای احیاناً نظرات یکسان نباشد در اصل قرآن هیچ اختلافی وجود ندارد و قرآن بزرگترین عامل برای وحدت مسلمانان است.

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید.